teoria potrzeb rozwinięta przez Abrahama H. Maslowa.
Mechanizmem sterującym ludzkimi zachowaniami są według niego potrzeby, pojmowane jako brak czegoś, wywołujący jednocześnie dążenie do zaspokojenia tego braku. Potrzeby tworzą układ hierarchiczny („piramida” Maslowa), z którego wynika, że zaspokojenie potrzeb niższych jest warunkiem zaspokojenia potrzeb wyższych. „Piramida” składa się z pięciu kategorii: u jej podstaw leżą potrzeby fizjologiczne, następnie potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba przynależności i miłości, godności i szacunku i — na szczycie piramidy — potrzeba samoaktualizacji.
Altruizm jest dla wielu szczytem wolności?
Kogo o to pytałeś, że tak piszesz?
I jakie książki Ty czytasz???
No myślałem, że akurat Ty ... jeśli nie przeczytałeś to zrozumiałeś . Uzupełniam informację o hierarchicznej piramidzie potrzeb ludzkich.
"Hierarchia potrzeb wg Abrahama Maslowa
Większości z nas znany jest klasyczny model potrzeb sformułowany przez Abrahama Maslowa, gdzie u podstawy umieszczono potrzeby niezbędne do przetrwania biologicznego jak pożywienie, picie, sen. Na drugim poziomie umieszczono potrzebę bezpieczeństwa jak ubranie czy bezpieczne schronienie. Na trzecim poziomie wymienia się potrzeby społeczne: znajdują się tu poczucie przynależności do grupy, akceptacja, potrzeba miłości i przyjaźni. Na czwartym poziomie znajduje się grupa potrzeb dotyczących uznania: szacunek dla siebie, potrzeba osiągnięć, pozycji czy uznania przez innych. Na szczycie drabiny potrzeb znajduje się transcendencja -: potrzeby duchowe "
http://interbuda.eduseek....nzs/4_5tr_3.htm
z poważaniem GRYF
hej w tamtym roku byly takie pytania na tym tescie
.Funkcjonariusz odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną nieumyślnie jest obowiązany do zapłaty odszkodowania w wysokości ;
2.Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną w mieniu powierzonym funkcjonariuszowi
3.W przypadku ustalenia, że szkoda powstała z winy funkcjonariusza, organ lub jednostka, mogą:
4. Mieniem znacznej wartości jest mienie ,którego wartość w chwili popełnienia czynu zabronionego przekracza;
5. Kto znieważa funkcjonariusza publicznego albo osobę do pomocy mu przybraną podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych,
6.Kto, w związku z pełnieniem funkcji publicznej, przyjmuje korzyść majątkową znacznej wartości albo jej obietnicę,
7.Proszę ułożyć w kolejności zgodnie z teorią potrzeb Abrahama Maslowa(piramida potrzeb)
- potrzeby bezpieczeństwa (pewność, ochrona)
-potrzeby fizjologiczne-głód , pragnienie
- potrzeby samorealizacji
-potrzeby szacunku i uznania
8.W razie zwolnienia stanowiska Komendanta Głównego Straży Granicznej minister właściwy do spraw wewnętrznych do czasu powołania nowego komendanta powierza pełnienie obowiązków Komendanta Głównego Straży Granicznej,
9. Zastępców Komendanta Głównego Straży Granicznej powołuje i odwołuje ;
10.Komendanta oddziału Straży Granicznej powołuje i odwołuje;
11.Komendant Główny Straży Granicznej, w drodze zarządzenia:
12.Funkcjonariuszowi można powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku
13. Funkcjonariusza przenosi się na niższe stanowisko służbowe w razie ;
14.Funkcjonariusza można przenieść na niższe stanowisko służbowe w przypadkach:
15.Funkcjonariusza zawiesza się w czynnościach służbowych na okres nie dłuższy niż 3 miesiące w razie
16.Funkcjonariusza zwalnia się ze służby w przypadkach:
17.Funkcjonariusza można zwolnić ze służby w przypadkach:
18.Funkcjonariuszowi mogą być wymierzane kary dyscyplinarne; proszę ułożyć zgodnie z gradacją kar
-nagana z ostrzeżeniem;
-obniżenie stopnia;
-ostrzeżenie o niepełnej przydatności do służby;
-wyznaczenie na niższe stanowisko służbowe;
- upomnienie;
19.Nie można wymierzyć funkcjonariuszowi kary dyscyplinarnej
20.Kary dyscyplinarne ulegają zatarciu po upływie następujących okresów od dnia ich wykonania: 12 miesięcy
21.Postępowanie dyscyplinarne wszczyna przełożony właściwy w sprawach dyscyplinarnych:
22.Czynności wyjaśniające należy ukończyć
23.Postępowania dyscyplinarnego nie wszczyna się, jeżeli:
24.Postępowania dyscyplinarnego można nie wszczynać, jeżeli:
Kształtowanie motywacji. Potrzeby
Każdy człowiek posiada własną hierarchię potrzeb, których zaspokojenie warunkuje osiągnięcie szczęścia i pozwala się rozwijać. Jedną z najbardziej znanych koncepcji potrzeb w kształtowaniu motywacji jest koncepcja hierarchiczna Abrahama Maslowa.
Maslow wyróżnił siedem kategorii potrzeb, które można przedstawić pod postacią piramidy: na samym dole tej piramidy znajdują się potrzeby niższe, podstawowe, na szczycie – potrzeby najwyższe. Zaspokojenie potrzeb z dolnych stopni piramidy hierarchii Maslowa pozwala przejść do zaspokajania potrzeb z górnych schodków (nie jest możliwe pominięcie pewnych szczebli, ponieważ dopiero realizacja jednej z potrzeb pozwala człowiekowi skupić się na urzeczywistnianiu kolejnych).
Stopień pierwszy obejmuje potrzeby fizjologiczne – każdy człowiek musi jeść, pić, spać, oddychać, odpoczywać itd. Z tego też powodu znalazły się one na samym dole piramidy jako te najbardziej podstawowe w całej hierarchii potrzeb.
Stopień drugi to potrzeby bezpieczeństwa fizycznego oraz psychologicznego. Zapewnienie sobie bezpieczeństwa fizycznego polega na znalezieniu takiego miejsca i takich warunków, w których nic nie zagraża życiu człowieka, natomiast bezpieczeństwo psychologiczne realizuje się w warunkach, w których odczuwa się wewnętrzny spokój i harmonię. Potrzeba bezpieczeństwa psychologicznego jest szczególnie ważna dla małych dzieci – warunkuje ich rozwój. Stałość i opiekę muszą im zapewnić rodzice – dzieci bez rodziców (np. w domach dziecka) zapadają na chorobę sierocą.
Stopień trzeci są to potrzeby przynależności, zwane inaczej społecznymi. Ponieważ człowiek jest istotą społeczną, nastawiony jest na kontakt z innymi ludźmi, potrzebuje miłości, przyjaźni, czułości, akceptacji itd. Różne bywają relacje w grupach społecznych, jednak zawsze najważniejsze dla człowieka są te, w których członkowie ofiarowują sobie miłość, traktują siebie z szacunkiem, czyli np. rodziny.
Stopień czwarty skupia potrzeby uznania i prestiżu – człowiek chce być doceniany, chce, żeby inni traktowali go jako kogoś wartościowego. Od tego, jaka jest opinia innych o danym człowieku, zależy jego samoocena: ktoś szanowany przez otoczenie lubi siebie, co z kolei warunkuje lepsze samopoczucie i lepsze relacje z innymi.
Stopień piąty – potrzeby samoaktualizacji, samorealizacji. Człowiek odczuwa potrzebę rozwoju, doskonalenia się, pragnie stawać się człowiekiem, wykorzystać pełnię swoich możliwości, chce być autorem swojego życia.
Stopień szósty to potrzeby wiedzy, rozumienia, zdobywania informacji – i tu motywem do zaspokajania potrzeb nie jest brak wiadomości, ale ciekawość świata. Człowiek odczuwa w tym zakresie ciągły niedosyt, chce doświadczyć nowych możliwości.
Stopień siódmy i ostatni skupia potrzeby estetyczne, a więc pragnienie piękna, harmonii, jedności ze światem natury, z kosmosem, dążenia do inspiracji artystycznych. Spełnianie tych potrzeb polega m.in. na różnych możliwościach realizowania siebie jako człowieka.
Maslow doszedł do przekonania, że część potrzeb funkcjonuje w człowieku na zasadzie braku – pojęcie potrzeby oznacza po prostu brak czegoś, co jest ważne bądź wręcz niezbędne. Brak jaki powstaje w organizmie powoduje napięcie, co z kolei wyzwala w człowieku motywację do podejmowania aktywności prowadzącej do zaspokojenia potrzeby.
Autor: Anna Łabudzińska
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|