Konferencja prasowa Kolei Mazowieckich
3 kwietnia w siedzibie Spółki Koleje Mazowieckie odbyła się konferencja prasowa, na której omówiono kwestie zmian w taryfie Kolei, przejazdów bezbiletowych, współpracy z KRD oraz monitoringu i wprowadzenia pracowników agencji ochrony "Zubrzycki" do pociągów Spółki.
Od 15 kwietnia 2007 r. Spółka Koleje Mazowieckie - KM wprowadza zmiany w taryfie przewozowej. Bilety zdrożeją średnio o 5,13%, w tym:
a) jednorazowe, średnio o 4,00%,
b) odcinkowe, średnio o 4,95%,
c) strefowe, średnio o 5,70%.
Zmieni się także cena biletu dobowego, zamiast 20 zł, będzie kosztować 24 zł. Powyższe zmiany wynikają ze wzrostu stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, cen energii i paliw. Podwyżki cen nie obejmą jednak opłat za przewóz psa, roweru, a także rzeczy pod opieką podróżnego. Nie zmieni się również cena biletu (wg taryfy specjalnej) na odcinku Warszawa - Otwock (2,50 zł - bilet jednorazowy, 90 zł bilet miesięczny).
Spółka wprowadziła także ujednoliconą opłatę za wydanie biletu w pociągu. Bez względu na odległość będzie ona wynosić 2,00 zł. Ponadto, Koleje Mazowieckie z myślą o podróżnych, poszerzyły strefę aglomeracji warszawskiej (dot. Strefy II i III).
Strefa II została rozszerzona o stacje:
- Legionowo Piaski,
- Michałów Reginów,
- Wieliszew,
- Nieporęt;
Strefa III została rozszerzona o stacje:
- Dąbkowizna,
- Radzymin,
- Krusze,
- Mińsk Mazowiecki Anielina.
Kolejnym tematem poruszonym na konferencji były przejazdy bezbiletowe, będące poważnym problemem Spółki. Od jej powstania (tj. od 1 stycznia 2005), do 31 stycznia 2007 r., pracownicy uprawnieni do kontroli wystawili 163100 wezwań do zapłaty:
- w roku 2005 - 83586 wezwań na kwotę 11.656.707 zł (średnio na jedno wezwanie 139 zł - opłata dodatkowa wynosiła 150 zł),
- w roku 2006 - 73419 wezwań do zapłaty na kwotę 7.861.493,50 zł (średnio na jedno wezwanie 107 zł - opłata dodatkowa 120 zł),
- w styczniu 2007 r. - 6095 wezwań na kwotę 698.278,42 zł (średnio na wezwanie 114,56 zł - opłata dodatkowa 120 zł).
Windykację należności za przejazdy bez biletu w pociągach uruchamianych przez Koleje Mazowieckie za rok 2005 przez okres 2 lat na mocy porozumienia prowadziła Spółka PKP Przewozy Regionalne - Biuro Windykacji Należności Przewozowych w Gnieźnie.
Od 1 stycznia 2006 r. sprawami przejazdów bezbiletowych zajmuje się Wydział Windykacji KM. Roczna działalność Wydziału przyniosła wymierne efekty w postaci obniżenia kosztów windykacji i zwiększenia o kilka procent ściągalności należności z tytułu przejazdów bezbiletowych. Jednak tylko znikomy procent podróżnych - gapowiczów reguluje należności w obowiązującym terminie. Również prowadzenie windykacji polubownej w formie upomnień listowych przynosi znikome efekty. Obecnie udaje się windykować należności z ok. 30% wezwań.
Koleje Mazowieckie postanowiły podjąć zdecydowane działania, prowadzące do regulowania należności przez podróżnych jeżdżących bez biletów w pociągach spółki, a mianowicie:
1) w stosunku do osób posiadających więcej niż trzy nie zapłacone wezwania do zapłaty wysyłane są do policji zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia. W 2006 r. rekordzista w bezbiletowych przejazdach otrzymał 97 wezwań do zapłaty;
2) 2 stycznia 2007 została zawarta umowa o współpracy z Krajowym Rejestrem Długów Biurem Informacji Gospodarczej S.A. Od 14 lutego 2007 r. KM rozpoczęły wysyłanie gapowiczom listem poleconym wezwań z ostrzeżeniem o możliwości dopisania ich danych do bazy Krajowego Rejestru Długów, w której mogą być przechowywane i upubliczniane przez okres do 10 lat - jeżeli nie zostaną uregulowane należności. Dłużnicy notowani w KRD napotykają na znaczne utrudnienia w korzystaniu z usług finansowych (kredyty, zakupy ratalne, leasing), telekomunikacyjnych (możliwość kupna telefonu w abonamencie), multimedialnych (telewizja kablowa, szerokopasmowy dostęp do Internetu), wynajmu lokali (mieszkania, biura, magazyny) itp. Banki, firmy leasingowe i pośrednictwa ratalnego, operatorzy telefoniczni, telewizje kablowe i inne firmy mogą w takim przypadku odmówić współpracy albo zaoferować ją na gorszych warunkach.
3) Za rok 2005 KM uzyskały ponad 30 tys. nakazów sądowych. Pozwy w celu uzyskania nakazów za 2006 rok są sukcesywnie kierowane do właściwych sądów.
4) Rozpoczęto także prace mające na celu przygotowywanie wniosków do komorników.
Kolejną kwestią poruszaną na konferencji był problem dewastacji taboru spółki. W 2005 roku odnotowano 2883 przypadki, rok później prawie 3,5 tys. (3424). Z tego powodu spółka ponosi straty w granicach 1,5-2 mln zł rocznie. Najwięcej (pod względem kosztochłonności dewastacji) dokonano na taborze stacjonującym na torach postojowych, a także w pociągach kursujących na linii do Małkini, Pilawy i Skierniewic.
Miesiące, w których doszło do największej liczby dewastacji to marzec, kwiecień, czerwiec, październik – grudzień (liczba dewastacji przekroczyła 300 przypadków miesięcznie, czyli ponad 10 dziennie).
Najczęstsze rodzaje dewastacji to: graffiti, obrzucanie pociągów kamieniami (wybite szyby), rysowanie szyb, kradzieże i dewastacje świetlówek.
W związku z powyższym KM wprowadziły akcję "Bezpieczny pociąg", a także rozpoczęły instalację monitoringu (w pociągach i na stacjach postojowych). W tym roku planowane jest 61 napraw rewizyjnych, w części pociągów zainstalowany zostanie monitoring (na pewno w co najmniej 10 ezt). Koszt instalacji urządzeń w jednym pociągu to 30-40 tys. zł.
* Od lewej: Mikołaj Sidoruk - dyrektor Biura Handlowego KM, Halina Sekita - prezes KM, Tadeusz Bronowski - naczelnik Wydziału Windykacji (fot. RK).
* Przemawia Tadeusz Bronowski, z prawej Krzysztof Grochocki, dyrektor Agencji Ochrony Mienia i Osób "Zubrzycki" (fot. RK).
* Grzegorz Adamczyk, właściciel firmy POLGARD, zaprezentował uczestnikom konferencji zapis najczęstszych wykroczeń popełnianych przez pasażerów, zarejestrowany przez urządzenia monitoringu (fot. RK).
źródło: Koleje Mazowieckie Sp. z o.o. / Rynek Kolejowy
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|