Myślę, że członkostwo Polski w UE wpłynęło pozytywnie na wzrost gospodarczy, czy spadek bezrobocia w Polsce. Bilans korzyści i kosztów społeczno- gospodarczych związanych z członkostwem w Unii Europejskiej dotyczy ogólnych aspektów makroekonomicznych, rynku pracy, migracji i edukacji, rolnictwa, infrastruktury oraz obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości-tak pokazuje raport Departamentu Analiz i Strategii UKIE, publikacje i opracowania . Ubiegły rok był drugim z kolei rokiem przyspieszonego rozwoju, w którym stopa wzrostu gospodarczego przekroczyła 6 proc. W ciągu niespełna czterech lat, od 1 maja 2004 r., bezrobocie w Polsce spadło prawie o połowę - z 20 proc. w 2003 r. do 11,4 proc. w 2007 r., a nominalny wzrost wynagrodzeń spowodował znaczne zwiększenie konsumpcji. Pośrednim efektem wejścia do Wspólnoty pozostaje wciąż wysoki napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych, których wartość w 2007 r. osiągnęła prawie 12,8 mld euro. Te średnio- i długookresowe efekty członkostwa są związane m.in. z rosnącym wsparciem i wykorzystaniem przyznanych Polsce funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych. Transfery z budżetu UE wyniosły w 2007 r. ponad 8 mld euro, co stanowiło ponad 2 proc. polskiego PKB. Z perspektywy minionych czterech lat wyraźnie widać, że wejście Polski do Unii zdynamizowało zmiany na wsi: przyspieszyło proces modernizacji i restrukturyzacji rolnictwa, korzystnie wpłynęło na rozwój obszarów wiejskich. Dzięki korzystnej koniunkturze w rolnictwie oraz transferom z budżetów wspólnotowego i krajowego dochody polskich rolników wzrosły w 2007 roku o 13,7 proc. (podczas gdy w całej Unii wzrosły średnio o 5,4 proc.)
Aktywna rządowa polityka wspierania rozwoju MśP, będąca ważnym składnikiem strategii państwa w kreowaniu dobrobytu i zatrudnienia, zmierza do stworzenia korzystnych warunków politycznych i prawno-ekonomicznych, stymulujących prawidłowy rozwój tej grupy przedsiębiorstw. Bardzo ważny do opracowania polityki rządu wobec MśP stał się również układ o stowarzyszeniu Polski z Unią Europejską i obowiązujące w Unii wymogi, zwłaszcza jeśli chodzi o udzielenie ukierunkowanej pomocy finansowej. Ponadto, dzięki podpisaniu Protokołu do Układu Europejskiego, zaistniała mozliwośc włączenia polskich przedsiebiorstw w programy wspólnotowe. Strategicznym celem polityki makroekonomicznej państwa jest trwały, zrównoważony wzrost gospodarczy. Wokół tego celu skoncentrowane są wszelkie polityki cząstkowe, o krótszym horyzoncie czasowym, do których zaliczyc należy także politykę wobec małych i średnich przedsiębiorstw.Analizując globalne wskaźniki, charakteryzujące udział małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce narodowej, można stwierdzic, że potencjał rozwojowy tego sektora jest nadal nie w pełni wykorzystany.Polityka Rządu wobec MśP powinna stwarzac warunki do rozwoju i wzmacniania pozytywnych trendów. W nadchodzących latach przyrost wartości dodanej wytworzonej w sektorze MSP winien byc wyższy, niż w sektorze przedsiębiorstw dużych, czyli wzrost gospodarczy powinien byc generowany przede wszystkim w sektorze MśP.
Globalne wskaźniki, charakteryzujące udział małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce narodowej, można stwierdzić, że potencjał rozwojowy tego sektora jest nadal nie w pełni wykorzystany.Polityka Rządu wobec MSP powinna stwarzać warunki do rozwoju i wzmacniania pozytywnych trendów. W nadchodzących latach przyrost wartości dodanej wytworzonej w sektorze MSP winien być wyższy, niż w sektorze przedsiębiorstw dużych , czyli wzrost gospodarczy powinien być generowany przede wszystkim w sektorze MSP. Taka właśnie sytuacja występuję w krajach Unii Europejskiej, gdzie małe i średnie przedsiębiorstwa wytwarzają około 2/3 wartości dodanej.Głównym celem polityki Rządu wobec MSP do roku 2002 jest kształtowanie warunków dla tworzenia i pełnego wykorzystania potencjału rozwojowego sektora małych i średnich przedsiębiorstw.Na kondycję małych i średnich przedsiębiorstw wpływają zarówno ogólne uwarunkowania makroekonomiczne, jak i specyficzne czynniki charakterystyczne dla tego sektora. Zły stan finansów publicznych, bariery prawne i rozrośnięte struktury administracyjne stoją na przeszkodzie rozwojowi MSP, w związku z czym rząd powinien wprowadzić nowelizacje przepisów.
Powiedzcie w 2 slowach, o co chodzi z Keynesem. Nie jestem ekonomista, a tym bardziej historykiem. Wiem ogolnie, co za facet, natomiast co do tego negatywnego stosunku do niego czy chodzi wam o to, co zaznaczylem na niebiesko ? (interwencjonizm)
[...]keynesizm stał się wiodącą teorią makroekonomiczną. Teorią tą zaczęło się posługiwać wiele rozwiniętych i rozwijających się krajów. W przypadku wielu krajów - zwłaszcza w USA, Japonii, Korei Południowej teoria ta zdawała się dawać dobre rezultaty tworząc w latach 60. i 70. stabilne gospodarki, z szybkim rozwojem, niskim bezrobociem i niską inflacją.
W latach 70. gospodarki zbudowane w oparciu o silny interwencjonizm zaczęły jednak cierpieć na liczne przypadłości, takie jak systematyczny wzrost bezrobocia przy jednoczesnym wzroście inflacji, oraz brak pozytywnej reakcji rynku na interwencjonistyczne pobudzanie, które to przypadłości były niewytłumaczalne w świetle teorii Keynesa. Gospodarki te zaczęły tracić rozpęd, a ich rządy popadać w coraz większe zadłużenie. Na skutek tego pod koniec lat 70. nastąpił odwrót od tej teorii, a popularność zaczęły odzyskiwać szkoły ekonomiczne wychodzące z zasad klasycznej ekonomii, w tym zwłaszcza monetaryzm i ekonomia neoklasyczna.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|