Podam autorów tych tajemniczych podręczników z "czarnym grzbietem" Historia 1- Średniowiecze (Halina Manikowska i Julia Tazbirowa). Historia w 1 klasie miała dwie części (Starożytność mam jednak problem z autorem) Historia 2-Dzieje Nowożytne (Tadeusz Cegielski i Katarzyna Zielińska) Historia 3- Dzieje Nowożytne I Najnowsze (Grażyna Szelągowska). Historia do 3 klasy miała dwa tomy tego samego autora Historia 4- a tu mam problem z autorem i konkretnym tytułem. Mam nadzieje że znajdziecie gdzieś te książki, bo naprawde warto je mieć.
Pozdrawiam Wiola
Jestem happy i już od soboty czeka mnie tydzień na Śląsku w towarzystwie Satyny. Chwilo, trwaj...!
Udało mi się pozaliczać co tam miałam do zaliczenia i dostałam porywające stopnie z przedmiotów ścisłych... mogę już powoli odstawiać melisę.
Z wydarzeń dnia, przyznałam się historykowi do zdawania historii. Po minucie usłyszałam huk i ujrzałam Roszkowskiego. Po dziesięciu sekundach doszły: podręcznik Grażyny Szęlągowskiej; 'Historia Polski do roku 1505' Jerzego Wyrozumskiego; 'Dzieje świata' Arnolda, Kurkiewicza, Tatomira i Żurawskiego; 'Historia Polski (1795-1918)' Stefana Kieniewicza, stosy testów i zapowiedź ciągu dalszego od września. To będą dni...
Szczęśliwie część tytułów mam w domu (brat pasjonat, to i kurzą się stosy tomiszczy o wiadomej tematyce), stąd tak mało runęło mi na przestrzeń życiową koleżanki. Nie zmniejsza to ilości tytułów do przeczytania, ale nie musiałam przynajmniej targać tego z placówki.
Jak w temacie
Moi ulubieni to:
Kamil Durczok
Tomasz Kammel
Małgorzata Wyszyńska
Radosław Brzózka
Grażyna Torbicka
Andrzej Turski
Dariusz Łukawski
Michał Olszański
Iwona Kubicz
Agata Młynarska ()
Dorota Wellman
Agata Konarska
Tadeusz Sznuk
Michał Fajbusiweicz
Joanna Szelągowska ("Telewizyjny Kurier Warszawski")
Moi ulubiency:
TVP1
Iwona Schymalla, Grzegorz Mistal, Dorota Wysocka, Jarek Kret
TVP2
Jolanta Fajkowska, Katarzyna Dowbor, Andrzej Turski, Grazyna Torbicka
TVP3 pasmo wspolne
Danuta Ryszkowska, Iwona Sulik, Danuta Holecka, Slawomir Siezieniewski
TVP3 Rzeszow
Beata Pardel, Anna Tomczyk
TVP3 Warszawa
Joanna Szelągowska
TVP1: Dorota Wysocka, Krzysztof Ziemiec
TVP2: Grazyna Torbicka
TVP3 (pasmo warszawskie, bo wspolnego nie ogladam): Joanna Szelagowska, Marek Wiechowski, Marcin Włodarski i Celina Witas, czyli prowadzacy mojego ulubionego "Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego".
Jak co roku, studenci SKNH wspomagają Instytut w organizacji objazdów kursowych pierwszego i drugiego roku. Poniżej umieszczone są dokładniejsze dane, które z biegiem czasu będe uaktualniane i rozszerzane.
Poniżej podaję informacje dotyczące Objazdów 2005 - daty objazdów, miejsca noclegów, kadra naukowa IH, studenci SKNH współorganizujący objazdy oraz niektóre miejscowości znajdujące się na trasie (prócz w/w "baz noclegowych") Dyrekcja IH zastrzega sobie możliwość zmian w składzie kadry naukowej uczestniczącej w objazdach.
I. rok - 21./23. IV. : 1) Bydgoszcz - w programie m.in.: Modlin, Czerwińsk, Płock, Toruń, Chełmno, Radzyń Chełmiński, Inowrocław, Strzelno, Kruszwica, Włocławek; UWAGA! Na ten objazd proszę wziąść śpiwory! Kadra naukowa: dr Paweł Żmudzki, mgr Błażej Brzostek, mgr Andrzej Przepiórka Kadra studencka: Justyna Przybysz & Witold Janik 2) Tomaszów Mazowiecki - w programie m.in.: Rawa Mazowiecka, Piotrków Trybunalski, Sulejów, Pabianice, Łęczyca, Łowicz, Arkadia; UWAGA! Na ten objazd proszę wziąść śpiwory! Kadra naukowa: prof. Marek Barański, dr Maciej Wojtyński, mgr Agnieszka Kuś Kadra studencka: Adrian Jusupović & Anna Orłowska 3) Kielce - w programie m.in.: Radom, Szydłowiec, Wąchock, Bodzentyn, Opatów, Ujazd, Szydłów, Sulejów, Piotrków Trybunalski; UWAGA! Na ten objazd proszę wziąść śpiwory! Kadra naukowa: dr Jerzy Pysiak, dr Aneta Pieniądz-Skrzypczak, dr Piotr Węcowski Kadra studencka: Jakub Wysmułek & Maciej Próba
II. rok - 10./14. V. : 1) Toruń - w programie m.in.: Płońsk, Sierpc, Golub-Dobrzyń, Grudziądz, Świecie, Chełmno, Inowrocław, Gniezno, Strzelno, Kruszwica, Włocławek, Ciechocinek; UWAGA! Na ten objazd proszę wziąść śpiwory i dowody osobiste! Kadra naukowa: prof. Wojciech Fałkowski, prof. Grażyna Szelągowska, dr Piotr Węcowski Kadra studencka: Artur Jabłoński & Marek Rawicki
2) Łańcut - w programie m.in.: Radom, Opatów, Leżajsk, Przeworsk, Przemyśl, Krasiczyn, Rzeszów, Tyczyn, Krosno; Kadra naukowa: prof. Jacek Banaszkiewicz, dr Paweł Żmudzki, dr Marek Janicki, mgr Paweł Derecki, mgr Anna Gronowska Kadra studencka: Witold Janik & Filip Straburzyński
Uprzedzając pytania dodam również, że: a\ objazd II roku jest objazdem NA OCENĘ (egzamin ze znajmości architektury w kontekście historii sztuki), objazd I roku jest NA ZALICZENIE; b\ udział w objeździe jest NIEOBOWIĄZKOWY - jednak w wypadku nieuczestniczenia w tej przemiłej formie zajęć należy zaliczyć objazd (dla II roku - połączony z egzaminem) w formie OBCHODU po warszawskiej Starówce, którego termin zazwyczaj wypada w sesji (termin ten jest ustalany/podawany zazwyczaj przez dr P. Żmudzkiego lub prof. M. Barańskiego w drugiej połowie maja, PO objazdach II roku).
ZAPISY na objazdy odbyły się: - dla I. roku: 21. III. (poniedziałek), godz. 15.00, sala 125 - dla II. roku: 23. III. (środa), godz. 18.30, sala A
PS. W imieniu swoim oraz pozostałych studentów organizujących objazdy, wielkie podziękowania dla wszystkich, którzy pomagają nam w organizacji objazdów!
W obecnych czasach I wojna światowa traktowana jest jako kataklizm. Uważa się, iż politycy i dyplomaci oszukiwali się nawzajem, co w następstwie spowodowało wybuch II wojny światowej. Jednak 80 lat wcześniej sądzono inaczej. Wiele ludzi dostrzegało w wojnie pewne korzyści. Wiele państw osiągnęło sukcesy terytorialne.
Jednak liczby nie kłamią. Jak by nie patrzeć, w Wielkiej Wojnie (tak ówcześnie nazywano I wojnę światową) brało udział 28 państw (24 państwa ententy i 4 państwa centralne). Łączna ilość wojsk biorących udział w tym konflikcie zbrojnym wynosiła 65 milionów. Ponad 10 milionów bojowników zginęło, 22 miliony zostało rannych i aż 8 milionów stało się kalekami. Ponadto głód i choroby psychiczne spowodowały znaczne osłabienie organizmów ludzi którzy ocaleli. Czynniki te spowodowały błyskawiczny rozwój licznych chorób, jedną z nich była tzw. hiszpanka - ostra grypa, której epidemia ogarnęła znaczną część Europy w pierwszych latach po wojnie. Choroba ta uśmierciła około 20 milionów ofiar. Można zatem przyjąć, że żołnierze i ofiary chorób to ponad 30 milionów ludzi. Trzeba jeszcze jednak doliczyć ludność cywilną, której znaczna ilość poległa w czasie działań.
W następstwach I wojny światowej można także wyodrębnić pozytywne skutki. Należą do nich znaczne zmiany terytorialne. Francja doprowadziła do demilitaryzacji Nadrenii oraz ponownie weszła w posiadanie Alzacji i Lotaryngii. Także Wielka Brytania odniosła sukcesy, zrealizowała swój plan zniszczenia niemieckiej floty oraz rozszerzyła posiadłości kolonialne. W wyniku podziału Austro-Węgier oraz imperium osmańskiego powstały nowe państwa: Austria, Węgry, Czechosłowacja, Królestwo SHS (Serbów, Słoweńców oraz Chorwatów, które zostało jednak w 1929r. przemianowane na Jugosławię) i Albania. Oraz najważniejsze dla nas jako Polaków wydarzenie, czyli odrodzenie się Polski. 10 listopada 1918 r. Piłsudski przybył do Warszawy, gdzie ustanowiona przez Niemców Rada Regencyjna przekazała mu władzę. Datę te - zarazem dzień kapitulacji Niemiec - uznano za metrykę odrodzonej (II) Rzeczypospolitej. Do wydarzenia tego walnie przyczynił się, przedstawiony 8 stycznia 1918r., czternastopunktowy plan pokojowy Wilson'a, którego trzynasty punkt głosił: "Należy stworzyć niezawisłe państwo polskie, które winno obejmować terytoria zamieszkałe przez ludność niezaprzeczalnie polską, któremu należy zapewnić swobodny i bezpieczny dostęp do morza i którego niezawisłość polityczną i gospodarczą oraz integralność terytorialną należy zagwarantować paktem międzynarodowym".
Pierwsza wojna światowa była także bodźcem do rozwoju wielu dziedzin nauki. Pierwszą z nich była medycyna. Jej postęp sprawił, że większość ludzi umierało z powodu ran, a nie infekcji i chorób, jak to było we wcześniejszych wojnach. Jedynym problemem były duże bitwy, które znacznie przerastały możliwości ówczesnych służb sanitarnych i medycznych. Typowy brytyjski oddział piechoty liczył od 600 do 800 żołnierzy, z czego 32 ludzi było noszowymi. Taka ilość pozwalała na przeniesienie jednorazowo tylko 16 rannych. Było to o wiele za mało, biorąc pod uwagę, że pierwszego dnia bitwy pod Sommą przeciętny oddział miał 40% strat. Można zatem założyć, że spośród 19 tysięcy żołnierzy brytyjskich poległych 1 lipca 1916 r., można by uratować około jedną trzecią, gdyby udało się ewakuować i opatrzyć rannych.
Drugą dziedziną, która rozwinęła się pod wpływem Wielkiej Wojny był przemysł zbrojeniowy. Już w 1911 roku, Niemcy wyprzedzając wojnę, zaczynają budować potężne działa. Do rozwoju niemieckiej artylerii przyczynia się szczególnie firma Krupp z Essen budując działa o zasiągu 100 km i więcej. Nowocześnie sterowane działa pozwalały zniszczyć cel nawet na tak dużą odległość. W fabryce tej powstaje także "Gruba Berta", powszechnie znany moździerz kalibru 42 cm, dysponująca nigdy dotąd niespotykaną siłą przebicia. Natomiast w 1914 roku Krupp wprowadza do wojsk niemieckich doprowadzoną od perfekcji automatyczną broń palną, powszechnie nazywaną karabinami maszynowymi. W tymże roku wojska niemieckie miały do dyspozycji 12500 sztuk takich karabinów, podczas gdy Wielka Brytania miała ich tylko 110 sztuk. Rozwój nastąpił także w dziedzinie marynarki wojennej. 1905 rok był rokiem wprowadzenia przez Wielka Brytanię okrętu "Dreadnought", który mógł rozwinąć prędkość nawet do 21, 5 węzła, a zbudowany był z blachy o grubości 279 mm!!! Był to ówcześnie najszybszy i najmocniejszy okręt na świecie. Jednak taki stan rzeczy nie trwał długo. W 1907 roku Niemcy odpowiedzieli klasą okrętów Nassau, a w 1909 roku Amerykanie zwodowali okręt klasy Delaware. Także Francja nie stała w tyle, w 1910 roku stocznie francuskie opuścił okręt typu Jean Bart. Rywalizację na wodzie kończy wypuszczenie dwóch okrętów: w 1914 przez USA okrętu Newada oraz wyposażonego przez Niemieckie stocznie w ciężką artylerię, rozwijającego prędkość 26, 5 węzła potężnego krążownika. I wojna światowa spowodowała także rozwój lotnictwa. W styczniu 1915 po raz pierwszy zeppeliny bombardują z powietrza Anglię. Ale już 5 października 1916 r. dochodzi do pierwszego starcia dwóch samolotów: francuskiego i niemieckiego. Lata 1914- 1918 zaowocowały również wynalezieniem gazów bojowych: chloru gazowego oraz gazu musztardowego, inaczej zwanego iperytem (gaz ten nie tylko podrażnia drogi oddechowe, ale powoduje poparzenie skóry i utratę wzroku).
Fala zniszczeń objęła olbrzymi obszar Europy, szczególnie ucierpiała Belgia, północna Francja oraz tereny objęte frontem wschodnim. Obliczono, że łączne straty wywołane I wojną światową wyniosły około 270 miliardów dolarów!!! Kwota ta obejmuje również straty jakie poniosło rolnictwo oraz przemysł cywilny z powodu przestawienia się na przemysł wojenny.
Bibliografia:
"Historia 3 - Dzieje nowożytne i najnowsze 1870 - 1939", Grażyna Szelągowska
"Co? Gdzie? Kiedy? Zdarzenia które zmieniły świat", wyd. Reader's Digest
"Kronika techniki", wyd. "Kronika" - Marian B. Michalik
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|