Rachunkowość ma na celu pomiar, rejestrację, grupowanie i interpretację procesów gospodarczych. Obejmuje następujący zakres: 1) opis przyjętych zasad rachunkowości, 2) prowadzenie ksiąg rachunkowych (dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, inwentarz, zestawienie obrotów i sald), 3) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, 4) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego, 5) sporządzanie sprawozdań finansowych i innych sprawozdań, których dane wynikają z ksiąg rachunkowych, 6) zasady gromadzenia i przechowywania wymaganej dokumentacji, 7) poddawanie badaniu i ogłaszanie sprawozdań finansowych, Rachunkowość bankowa wypełnia wszystkie uniwersalne zadania rachunkowości (w szczególności umożliwia zarządzanie aktywami i pasywami oraz kontrolę przebiegu działalności).
"Rachunkowośc Bankowa" Rachunkowosc- to system ciągłego i systematycznego gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretacji procesów gospodarczych oraz ich wynikóww wyodrebnionej jednostce gospodarczej. W rachunkowosci wyróznia sie: - ksiegowosc- rejestrowanie zjawisk i procesów gospodarczych, które maja wpływ na zasoby majatkowe jednostki; - kalkulacje- ustalania kosztu jednostkowego produktów w oparciu o dane ksiagowosci; - sprawozdawczosc finansowa- zbior zestawien liczbpwych ilustrujacych stan majatkowy i sytuacje finansowa jednostki; - interpretacje danych sprawozdawczych- ekonomiczna ocena zjawisk i procesów gospodarczych oraz skutów podjetych decyzji gospodarczych; Działy rachunkowosci: - finansowa- dostarcza informacji dla odbiorców zewnetrznych( banków, kontrahentów, urzedów statystycznych, skarbowych, potencjalnych inwestorów; - zarzadcza- dostarcza informacji zarzadzajacym np: menadźerom jednostka gospodarcza dla potrzeb podejmowania decyzji;
Podmioty i przedmiot rachunkowości bankowej Podmioty rachunkowości bankowej Bank – osoba prawna utworzona zgodnie z przepisami ustaw, działająca na podstawie zezwoleń uprawniających do wykonywania czynności bankowych obciążających ryzykiem środki pieniężne pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym (ustawa). Przedsiębiorstwo usługowe, którego działalność polega na udzielaniu kredytów i zdobywaniu środków pieniężnych do sfinansowania kredytów (pośrednictwo finansowe) Do rachunkowości należy również przetwarzanie danych w celu prezentacji w takiej formie aby ich interpretacja służyła podejmowaniu racjonalnych decyzji. Rachunkowość ma na celu pomiar, rejestrację, grupowanie i interpretację procesów gospodarczych. Obejmuje następujący zakres: 1) opis przyjętych zasad rachunkowości, 2) prowadzenie ksiąg rachunkowych (dziennik, księga główna, księgi pomocnicze, inwentarz, zestawienie obrotów i sald), 3) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, 4) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego, 5) sporządzanie sprawozdań finansowych i innych sprawozdań, których dane wynikają z ksiąg rachunkowych, 6) zasady gromadzenia i przechowywania wymaganej dokumentacji, 7) poddawanie badaniu i ogłaszanie sprawozdań finansowych, Rachunkowość bankowa wypełnia wszystkie uniwersalne zadania rachunkowości (w szczególności umożliwia zarządzanie aktywami i pasywami oraz kontrolę przebiegu działalności). Jako system informacyjny musi być wiarygodna, użyteczna, sprawna i niezawodna. Zapisy księgowe: - wyłącznie na podstawie dokumentów źródłowych, - przy zastosowania miernika pieniężnego, - zasady podwójnego zapisu (bilansowanie, kontrola, kompletność zapisu), - weryfikacja zapisów w drodze okresowej inwentaryzacji oraz wyceny aktywów i pasywów (doprowadzenie stanu ewidencyjnego do stanu rzeczywistego).
Podmiotami rachunkowości bankowej są banki. NBP (bank banków). Emisja znaków pieniężnych, udzielanie kredytu refinansowego bankom, organizacja rozliczeń pieniężnych całego systemu bankowego, kształtowanie polityki pieniężnej Państwa. Banki komercyjne (uniwersalne i specjalistyczne np. inwestycyjne, hipoteczne, spółdzielcze). Podmiotami rachunkowości mogą być również: oddziały, filie, punkty kasowe wchodzące w skład określonego banku (zależy to od wewnętrznej organizacji). W świecie, jak również w Polsce, istnieje tendencja do centralizacji księgowości (baz danych).
1.2 Funkcje i normy księgowości bankowej Funkcje: - ogólnogospodarcza (informacyjna, kontrolna i analityczna wynikająca z bieżącej obsługi podmiotów gospodarczych), - mikroekonomiczna ( informacyjna, kontrolna i analityczna związana z zadaniami wewnętrznymi banku – efektywne zarządzanie powierzonym kapitałem, rozliczenie kierownictwa. Funkcje ogólnogospodarcze: - przepływ środków za pośrednictwem systemu bankowego związany z obrotem gospodarczym, - wykorzystywanie czasowo wolnych środków pieniężnych przyjmowanych w depozyt, - udzielanie kredytów. - obrót gotówkowy w walucie krajowej i zagranicznej, - stymulowanie zmian strukturalnych w gospodarce. - obrót płatniczy z zagranicą, - wykonywanie i kontrola budżetu państwa i jednostek terenowych.
I tu moja prośba-druknijcie mi tez no to macie:
RACHUNKOWOŚĆ Jest to sztuka opisu, pomiaru i interpretowania przebiegu działalności gospodarczej. Rachunkowość stanowi rodzaj ewidencji gospodarczej zjawisk i procesów gospodarczych, sytuacji majątkowej i wyników działalności wyrażonej w formie pieniężnej.
RACHUNKOWOŚĆ OBEJMUJE:
1. opis przyjętych zasad rachunkowości (tzw. polityka rachunkowości);
2. prowadzenie ksiąg rachunkowych;
3. okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
4. wycenę aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego;
5. sporządzenie sprawozdań finansowych (bilans i rachunek zysków i strat) i innych których dane wynikają z ksiąg rachunkowych;
6. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji, poddanie badaniu i ogłaszanie sprawozdań finansowych
FUNKCJE RACHUNKOWOŚCI:
1. informacyjna
Polega na dostarczaniu informacji wykorzystywanych min. przy sporządzaniu sprawozdań finansowych lub przy podejmowaniu decyzji gospodarczych;
2. kontrolna
Realizowana za pośrednictwem różnorodnych działań kontrolnych
np. dokumentowanie wszystkich bez wyjątku operacji gospodarczych, sporządzanie bilansu obrotów i sald na koniec każdego okresu sprawozdawczego czy też przeprowadzaniu okresowego spisu z natury w celu porównania stanu faktycznego
ze stanem ujętym w ewidencji księgowej;
3. sprawozdawcza
Polega na sporządzaniu sprawozdań przekazywanych organom państwowym takim jak urzędy skarbowe, urzędy statystyczne, ZUS, NBP, sądy rejestrowe czy też prezentowanie przez przedsiębiorstwa dla potrzeb akcjonariuszy, udziałowców, kontrahentów
ZASADY RACHUNKOWOŚCI:
1. MEMORIAŁU (przeciwieństwem jest kasowa)
Ujmowanie w okresie wszystkich osiągniętych przychodów i kosztów niezależnie od terminu zapłaty;
2. WSPÓŁMIERNOŚCI
Przeciwstawienie przychodom koszty ich uzyskania;
3. PERIODYZACJI
Podział i ujmowanie zdarzeń gospodarczych na okresy;
4. ISTOTNOŚCI
Przedmiotem rachunkowości są zdarzenia istotne z punktu widzenia oceny sytuacji majątkowej i finansowej;
5. CIĄGŁOŚCI
Korzystanie z tych samych sposobów postępowania w kolejnych okresach;
6. OSTROŻNEJ WYCENY
Odnosząca się do sposobów wyceny składników bilansowych i określania kosztów
i przychodów;
7. KONTYNUACJI
Założenie, iż podmiot będzie kontynuował działalność w następnych okresach
STRUKTURA RACHUNKOWOŚCI:
a) rachunkowość finansowa dostarcza informacji o działalności gospodarczej w okresie przeszłym, pozwalający na ocenę produktu oraz ułożenie odpowiedniej informacji podmiotom zewnętrznym. Oparta na przepisach
b)rachunkowość zarządcza dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania decyzji w zakresie kształtowania przyszłej działalności. Nie ma ograniczeń prawnych, w każdym przedsiębiorstwie może być dowolnie kształtowana. Jest fakultatywna – nieobowiązkowa
DZIAŁY RACHUNKOWOŚCI FINANSOWEJ:
- rachunek kosztów – ustalanie jednakowego kosztu wytworzenia produktu
- sprawozdawczość finansowa – sporządzanie w odpowiedniej formie informacji o wyniku finansowym
-analiza finansowa – interpretacja poprzez dodatkowe czynności obrachunkowe i analityczne danych liczbowych dostarczanych przez rachunkowość. Umożliwia ocenę działalności podmiotu, efektywności wykorzystania zasobów
a przykładowo
I. UPRAWNIENIA
1. Kieruje pracą sekretariatu szkoły.
2. Nadzoruje pracę pracowników obsługowych szkoły za dodatkowym wynagrodzeniem (dodatek funkcyjny).
3. Zleca wykonanie prac oraz rozlicza personel obsługowy z wypełniania powierzonych obowiązków.
4. Występuje z wnioskami do dyrektora szkoły o nagradzanie lub karanie pracowników obsługowych.
5. Rozlicza pracowników obsługowych z nieobecności w pracy i dyscypliny pracy.
6. Kieruje drobnymi remontami bieżącymi (w tym nagłymi awariami) w szkole współpracując w tym zakresie z dyrekcją szkoły i Administracją Oświaty w Szydłowcu. Ma prawo podpisywać pisma w tym zakresie w przypadku nieobecności dyrektora i wicedyrektorów.
7. Kontroluje zużycie energii cieplnej i elektrycznej, gazu oraz wykorzystania telefonów w placów-ce, przedstawiając dyrektorowi szkoły co 2 miesiące wnioski z analizy kosztów ponoszo¬nych przez szkołę.
8. Doraźnie zleca do wykonania pracownikom prace porządkowe wokół obiektu szkolnego.
9. Może z upoważnienia i na zlecenie Rady Rodziców zbierać składki od uczniów.
II. OBOWIĄZKI
SPRAWY UCZNIOWSKIE
1. Prowadzi księgę ewidencji uczniów, księgi uczniów, zakłada i oprawia księgi ocen. Informuje dyrektora szkoły o zauważonych problemach z realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów.
2. Kieruje ruchem uczniów – czuwa nad terminami z nim związanymi.
3. Informuje dyrektora szkoły o problemach w realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów.
4. Sporządza i wydaje duplikaty i odpisy świadectw oraz inne dokumenty dla uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Prowadzi ewidencję wycieczek przedmiotowych, notując fakt wyjścia i przyjścia grup uczniów do szkoły (zgłasza organizator wycieczki).
6. Prowadzi ewidencję zwolnień uczniów przez rodziców, ewidencję zachowań uczniów, informuje wychowawców o dokonanych wpisach
7. Dba o właściwe zabezpieczenie dokumentacji szkolnej, zachowuje dyskrecję lub tajemnicę zała-twianych spraw.
8. Organizuje zbiórkę składek na ubezpieczenie uczniów po ustaleniu ubezpieczyciela. Ubez¬pie¬cza uczniów i chętnych nauczycieli (oc).
9. Wydaje legitymacje szkolne uczniom.
10. Prowadzi ewidencję zwolnień uczniów z niektórych zajęć, przygotowując projekty decyzji dla dyrektora szkoły.
SPRAWY KADROWE
11. Pozytywnie oddziałuje na pracowników administracyjno – obsługowych szkoły, organizuje ich pracę w szkole.
12. Prowadzi sprawy kadrowe szkoły, w tym przygotowywanie umów o pracę oraz innych druków i aktów kadrowych.
13. Chroni dane osobowe pracowników i uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
14. Wydaje pracownicze książeczki zdrowia i kontroluje terminowość wykonywania badań przez nauczycieli i wszystkich pracowników obsługi szkoły.
15. Prowadzi ewidencję obecności pracowników obsługowych (listy obecności) oraz ewidencję urlopów i zwolnień.
16. Prowadzi księgę wyjść pracowników (w tym pielęgniarki szkolnej) poza obiekty szkolne.
17. Prowadzi ewidencję urlopów pracowników administracyjno – obsługowych, przygotowuje pro-jekt planu urlopów, konsultując go z zainteresowanymi pracownikami oraz zakładową organiza-cją związkową (przedstawicielstwem pracowniczym) i przedstawia dyrektorowi szkoły do za-twierdzenia.
18. Prowadzi ewidencję zwolnień lekarskich wszystkich pracowników szkoły.
19. Przygotowuje analizę absencji pracowników administracyjno – obsługowych przedstawiając dy-rektorowi szkoły dwukrotnie w ciągu roku szkolnego wnioski z tej analizy.
20. Prowadzi ewidencję delegacji służbowych, rozlicza z ich realizacji, gromadzi i wypłaca środki przeznaczone na ten cel.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ, BHP, GOSPODARKA MATERIAŁOWA
21. Kieruje ruchem gości i interesantów, organizując spotkania z dyrektorem szkoły (wicedyrektorami).
22. Sporządza sprawozdania oświatowe i GUS.
23. Sporządza inwentaryzację majątku szkoły na polecenie dyrektora szkoły. Prowadzi księgi in-wentarzowe szkoły, kontrolując zgodność inwentarza z zapisami w księgach. Sporządza proto-koły ubytków inwentarza szkolnego.
24. Kieruje drobnymi remontami w szkole, zleca rzemieślnikowi szkolnemu, woźnemu i dozorcom wykonywanie prac remontowych i porządkowych, rozlicza z ich wykonania.
25. Prowadzi ewidencję druków ścisłego zarachowania.
26. Na zlecenie dyrektora (wicedyrektorów) przygotowuje projekty pism, przedstawiając upraw¬nionym osobom do podpisu.
27. Prowadzi ewidencję wydawania znaczków pocztowych, przygotowuje do wysłania, wysyła lub przenosi korespondencję.
28. Prowadzi rejestry różnorodnych wpłat, rozlicza je przed dyrektorem szkoły.
29. Dokonuje zakupów niezbędnych w szkole materiałów, prowadzi gospodarkę magazynową, wy-daje i rozlicza środki czystości i sprzęt pracownikom obsługowym szkoły.
30. Pobiera, odpowiednio przechowuje i rozlicza wydawanie gotówki na bieżące utrzymanie szkoły.
31. Sporządza i wysyła zamówienia na czasopisma edukacyjne, kontroluje w porozumieniu z biblio-tekarzem szkolnym ich dostarczanie.
32. Udostępnia uprawnionym pracownikom liczniki, tablice rozdzielcze i instalacje, zapewnia dostęp do wszelkich kluczy do pomieszczeń szkolnych i tablic rozdzielczych.
33. Wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora szkoły.
III. ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Odpowiada przed dyrektorem szkoły za pełną realizację powierzonych zadań, a w szczególności za:
a) dyscyplinę pracowników administracyjno – obsługowych szkoły,
b) terminowe przygotowywanie i wysyłanie sprawozdań,
c) terminowe powiadamianie członków Rady Rodziców i Rady Szkoły o planowanych spotka-niach,
d) czystość w obiekcie i wokół obiektu szkolnego,
e) terminowe wykonywanie zaleceń instytucji kontrolnych, przeprowadzanie przeglądów obiektu szkolnego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpoża-rowych,
f) odpowiednie zabezpieczenie gotówki,
g) terminowe wykonywanie badań przez wszystkich pracowników szkoły,
h) skuteczny dostęp do kluczy (do drzwi, pomieszczeń i tablic rozdzielczych),
i) porządek i czystość w sekretariacie szkoły.
j) całokształt pracy sekretariatu szkoły.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|