"Wprost" 8.04.2007
Politechnika Warszawska pięć lat temu starała się o grant KBN, który pozwoliłby wykorzystać pomiar 3D na potrzeby badań antropologicznych.
Komisja KBN oceniła wniosek bardzo wysoko, jednak recenzent (antropolog) dał projektowi bardzo niskie noty. Projekt nie otrzymał finansowania. Oczywiście nie znam nazwiska recenzenta KBN (jest to informacja zastrzeżona), dzięki niemu jednak dziś czytamy, że metody te opracowywane są w innych państwach, nie zaś u nas w Polsce.
No cóż, nikt nie będzie czekał, aż polscy naukowcy się namyślą.
Dotykamy w tym miejscu problem zasad wyboru oraz finansowania różnych projektów naukowych, jeśli kogoś ten aspekt polskiej nauki interesuje odsyłam do cytowanego numeru "Wprost" jest tam poświęcony temu tematowi bardzo interesujący artykuł, który wszystkim polecam.
Wczoraj pojawil sie ranking uczelni wyzszych gazety Wprost. Zachecam do zakupu i lektury. Pozwolilem sobie na przeklepanie fragmentu artykulu.
Jak powstał ranking ?Wprost?
* Ranking ?Wprost? uwzględnia wartość zaplecza intelektualnego: szkoły
publiczne premiowaliśmy maksymalnie 60 punktami (to kryterium miało
60-procentową wagę).
? Braliśmy pod uwagę typ kształcenia na wydziałach i kierunkach -
magisterskie, zawodowe, uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora
habilitowanego, jakość wydziałów, instytutów i katedr (m.in. na podstawie
waloryzacji KBN).
? Uwzględnialiśmy osiągnięcia naukowe kadry (obronione prace doktorskie i
habilitacyjne, nominacje profesorskie, staże i wykłady zagraniczne),
ocenialiśmy jakość pracy naukowej (publikacje w pismach o międzynarodowym
zasięgu - szczególnie liczbę cytowań w tzw. indeksie filadelfijskim,
przyznane granty, udział w międzynarodowych programach badawczych). W
wypadku uczelni artystycznych braliśmy pod uwagę udział w międzynarodowych
wystawach czy festiwalach.
? Maksymalnie 20 punktów można było uzyskać za jakość programów nauczania,
umiejętności dydaktyczne kadry, zaplecze informatyczno-biblioteczne (w tym
dostępność Internetu), praktyki, staże, programy własne, warunki i
skuteczność nauczania języków obcych. Ocenialiśmy dostosowanie programów
nauczania do wymogów współczesnej gospodarki i społeczeństwa, otwartość na
nowe zjawiska. Ocenialiśmy otwarcie na świat, czyli prowadzenie studiów w
języku angielskim.
? Braliśmy pod uwagę szanse kariery zawodowej (maksymalnie - 15 pkt):
sprawdzaliśmy popyt na absolwentów różnych szkół na rynku pracy,
uwzględniliśmy ocenę absolwentów zatrudnionych przez konkretnych
pracodawców, porównywaliśmy płace absolwentów, odnotowywaliśmy ich udział w
konkursach na różne stanowiska, tempo awansu.
? Ocenialiśmy socjalne warunki studiowania (maksymalnie - 5 pkt): jakość i
wielkość bazy materialnej, wielkość wypracowanych środków i wielkość
inwestycji, koszt kształcenia, system stypendiów i nagród, bazę
rekreacyjno-socjalną (domy studenckie, stołówki, kluby, obiekty
sportowo-rekreacyjne).
* W wypadku szkół niepublicznych maksymalnie 40 punktów można było uzyskać
za wartość zaplecza intelektualnego: typ kształcenia na wydziałach i
kierunkach (magisterskie, zawodowe, uprawnienia do nadawania stopni doktora,
programy MBA), jakość wydziałów i kierunków (na podstawie posiadanych
akredytacji), osiągnięcia naukowe kadry (obronione prace doktorskie i
habilitacyjne, nominacje profesorskie, staże i wykłady zagraniczne), jakość
pracy naukowej (publikacje w pismach o międzynarodowym zasięgu, przyznane
granty, udział w międzynarodowych programach badawczych).
? Maksymalnie 40 punktów przyznawaliśmy za jakość kształcenia (kryteria
podobne jak przy ocenie uczelni publicznych).
? Maksymalnie 20 punktów można było uzyskać za stworzenie warunków kariery
zawodowej oraz za najlepsze warunki studiowania (połączono dwie kategorie,
które w odniesieniu do szkół publicznych rozpatrywano oddzielnie, choć
kryteria były identyczne).
* W rankingu studiów MBA braliśmy pod uwagę wartość dyplomu (maksymalnie -
40 pkt), określoną m.in. przez to, czy jest to dyplom krajowy, czy dyplom
uczelni, której program jest realizowany. Braliśmy także pod uwagę
powodzenie absolwentów na rynku i pozycję uczelni zagranicznej, której
program realizowano.
? Ocenialiśmy jakość programów MBA (maksymalnie - 40 pkt), m.in. zawartość
programu, możliwość uczestniczenia w międzynarodowych projektach i
konkurencyjność w stosunku do innych realizowanych w Polsce programów,
powodzenie programu wśród słuchaczy z zagranicy.
? Uwzględniliśmy jakość kształcenia (maksymalnie - 20 pkt), m.in.
jakość kadry naukowo-dydaktycznej, jakość realizowanych projektów i zaplecza
naukowo dydaktycznego (bazy komputerowej, bibliotecznej), warunki
studiowania.
* W zestawieniu uczelni, na których warto studiować poszczególne kierunki i
specjalności, uwzględniliśmy jakość kształcenia (maksymalnie - 50 pkt):
wartość programów nauczania, adekwatność kształcenia do wymagań rynku,
potencjał jednostek naukowych w porównaniu z najlepszymi ośrodkami na
świecie (udział w programach badawczych, granty, innowacje, oryginalne
projekty, publikacje w czasopismach o międzynarodowym zasięgu, cytowania w
tzw. indeksie filadelfijskim).
? Uwzględniliśmy rynkową wartość dyplomu (maksymalnie - 50 pkt): popyt na
absolwentów na rynku, ocenę absolwentów przez pracodawców, płace
absolwentów, tempo awansu.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|