Grajewo Starostwo Powiatowe

Tematy

biblia


‟Życzmy, życzymy i zdrowia i szczęścia i błogosławieństwaâ€ŚĂ˘Â€Â oraz ‟Sto lat” śpiewali burmistrzowi Stawisk Markowi Waszkiewiczowi mieszkańcy wsi Budy Stawiskie, którzy zebrali się na nowej ‟schetynówce". Akordeon rozciągnął radny Wiesław Zacharzewski i melodie ‟przebiły” oficjalne wystąpienia.
W otwarciu nowej drogi powiatowej z Porytego Szlacheckiego przez Hipolitowi, Budy Poryckie i Budy Stawiskie, łączącej się z krajową trasą Łomża - Grajewo uczestniczyli wojewoda Maciej Żywno, przewodniczący Sejmiku Mieczysław Bagiński, starosta kolneński Henryk Duda i wicestarosta Stanisław Wiszowaty.
‟Jestem rodna z tej wioski. Droga była taka, że do kościoła w Stawiskach nie dało się suchą nogą przejść. Dziury, piach, albo błoto", powiedziała ‟Kontaktom" Jadwiga Łosiewska (69 lat).
Pamięta, jak do Stawisk wybrała się rowerem i spódnica wkręciła jej się w tylne koło i łańcuch. ‟Spódnica utłuczona, poszłam do strugi, zaprałam i przekręciłam z tyłu do przodu. Spotkałam sąsiadkę, a ona patrzy na mnie i od razu pyta, czy się posikałam".
‟I ja nie tak dawno przed Stawiskami nogi myłam w Złotej strudze i zakładałam inne buty. Droga była straszna, obcasy lgnęły, rajstopy się darły. Dlatego jesteśmy tak wdzięczni wszystkim za tę budowę. Moje dzieci też nie miały wygód, a wnuczki już na wrotkach po asfalcie jeżdżą", mówiła Hanna Chojnowska (59 lat).
Do niedawna z domu wychodziły w jednych butach, a przed kościołem zakładały czyste także Leokadia Tuzinowska i Teodora Dardzińska.
Z drogi (prawie siedem kilometrów w pół roku) korzystać będzie tysiąc rodzin. Powstała w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Kosztowała 4 819 000 zł. W połowie budowę sfinansował wojewoda i po jednej czwartej samorząd powiatu kolneńskiego i gminy Stawiski.
‟Ogromnie się cieszę, że w pierwszym roku funkcjonowania programu zbudujemy ponad 200 km dróg", mówił wojewoda Maciej Żywno. Burmistrz Stawisk, wywołany do wypowiedzi przez mieszkańców Bud Stawiskich przypomniał, że siedem lat temu właśnie w miejscu otwarcia drogi spotkał się z mieszkańcami i planowali budowę odcinka z Bud Stawiskich do Stawisk.
Powiat kolneński przygotował dwa kolejne wnioski na ‟schetynówki" (4 km w gminie Grabowo i ponad 3 km w gminie Mały Płock).


http://www.stawiski.pl/index.php?wiad=72

więcej zdjęć na http://www.powiatkolno.home.pl/aktualnosci2.html




Grzeszki Marka W.
Łomżyńskie Marek W., burmistrz Stawisk, często przyznawał, że działa na granicy prawa. Prokuratura sprawdza, czy teraz nie posunął się za daleko.

Burmistrz Stawisk
Burmistrz Stawisk Marek W. (z prawej) w prokuraturze będzie musiał wytłumaczyć swoje "niekonwencjonalne" działania (A. gardocki)

Jednych zachwyca otwartością i odwagą działania, innych przeraża zbyt swobodnym interpretowaniem przepisów prawa. Marek W., burmistrz Stawisk, jest jednym z bardziej kontrowersyjnych samorządowców w regionie.

Konflikty
Gminą Stawiski Marek W. rządzi już drugą kadencję, ale to z powodu wcześniejszych decyzji ma poważne kłopoty. Już na początku urzędowania zasłynął z konfliktów - a to z prezesem Ochotniczej Straży Pożarnej, a to z dyrektorką szkoły w Porytem, czy Sokołach, a to z ówczesnym starostą powiatu kolneńskiego.
Był pierwszym w regionie gospodarzem miasta, którego próbowano odwołać ze stanowiska, ale referendum ze względu na zbyt niską frekwencję okazało się nieważne. Z wielu poczynań tłumaczył się już w prokuraturze. Dużo czasu, energii i publicznych pieniędzy Marek W. musiał wyłożyć na udowodnienie, że nie przekroczył uprawnień przy sprzedaży części budynku darowanego gminie przez Skarb Państwa. Sąd go uniewinnił, ale gmina straciła, bo darowiznę odwołano, a ponad 68 tys. zł uzyskane ze sprzedaży trzeba było zwrócić (i dodatkowo ponad 12 tys. zł kosztów procesu z odsetkami). Zawsze jednak podkreślał, że to, co robi, robi dla dobra gminy i z myślą o jej mieszkańcach.

Korupcja?
Tym razem problemy burmistrza wydają się poważniejsze. Prokuratura zarzuca mu przyjęcie korzyści majątkowej oraz przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków. W piątek wnioskowała nawet o tymczasowy areszt. Obaw prokuratury o możliwość mataczenia nie podzielił łomżyński sąd i nie zdecydował się na odosobnienie podejrzanego. Prokuratura zapowiada złożenie zażalenia na postanowienie sądu.
- Jeden z zarzutów dotyczy nabycia samochodu o 2,9 tys. zł taniej niż wynosiła jego faktyczna wartość - mówi Maria Kudyba, rzecznik Prokuratury Okręgowej. - Osobie, od której auto zakupił, Marek W. ułatwił kupno nieruchomości w gminie.
Drugi zarzut wiąże się także z gospodarką nieruchomościami. Jak ocenia prokuratura, burmistrz naruszył przepisy i naraził gminę na straty, sprzedając za 30 tysięcy zł działkę wartą, według rzeczoznawcy, 139 tys. Nabywcy działki prawie w tym samym czasie umorzono podatek na ok. 30 tys. zł.
- Są to czyny zagrożone karą do 10 lat pozbawienia wolności - mówi Maria Kudyba. - Podejrzany złożył wyjaśnienia. Mogę powiedzieć, że nie zaprzeczył faktom zawartym w dokumentach.

Obrażona inteligencja
Wyjaśnienia składał też wcześniej inspektorom z Regionalnej Izby Obrachunkowej, którzy wykryli nie tylko te, ale także szereg innych nieprawidłowości i działań na szkodę gminy. Tłumaczył się również przewodniczącej rady miejskiej w Stawiskach.
"Gdyby burmistrz chciał umorzyć podatek firmie w związku z zakupem nieruchomości, to z pewnością "zadbałby" o to, aby daty poszczególnych "wydarzeń" nie pokrywały się ze sobą. Tego typu podejrzenia obrażają moją inteligencję!" - fragment listu burmistrza do Barbary Rzadkiej, przewodniczącej rady miesjkiej.

Samorządowe wyczyny
Rozpoczęta w ubiegłym roku kadencja samorządów przebiega na razie w Łomżyńskiem spokojnie. W poprzedniej jednak nie brakowało "wyczynów", które miały swoje konsekwencje prawne. M.in. z powodu wyroku sądowego za prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwym posadę stracił burmistrz Jedwabnego. Inny z tamtejszych samorządowców wprawdzie z oskarżeń o gwałt został oczyszczony, ale dostał wyrok za udział w podrabianiu dokumentów i też stracił mandat. Prowadzenie po pijanemu pozbawiło samorząd gminy Zambrów jednej piątej składu - mandaty musiało złożyć 3 z 15 radnych. Z sądu prawie nie wychodził burmistrz Ciechanowca, choć w żadnej sprawie skazany nie został. Radny z Grajewa ustanowił rzadki "rekord": trzy wyroki sądowe za jazdę po pijanemu, kradzież drewna i fałszowanie dokumentów.



Oto najcześciej zadawane pytania dotyczące Gminnych Centrów Reagowania.

1. Wszystkie dokumenty (umowy, załączniki itd.) dotyczą OSP oraz GCR, a nie GCI ?

Do powoływania GCR zobowiązuje gminy ustawa o stanie klęski żywiołowej wraz z aktami wykonawczymi (Dz. U. 2002 Nr 62 poz. 558 z późn. zm.).
Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP przedstawia ofertę dofinansowania OSP (dopłata w wysokości 50%) do wyposażenia Gminnego Centrum Reagowania.
Związek OSP RP może przekazywać sprzęt jedynie OSP

- podstawa prawna Rozporządzenie Ministra SWiA z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad rozdziału środków przekazywanych przez zakłady ubezpieczeniowe przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej


Sprzęt zakupiony dla OSP może np. na zasadzie umowy użyczenia funkcjonować w GCI w czasie spokoju, a w stanie nadzwyczajnym klęski żywiołowej sprzęt należący do OSP będzie używany przez jednostki powołane do działań antykryzysowych.


2. Proszę nam odpowiedzieć, co powinien uczynić Urząd Gminy by otrzymać sprzęt komputerowy (do kogo i z jakim wnioskiem wystąpić) oraz na jakich warunkach otrzyma ten sprzęt - oprócz tych zawartych w piśmie przewodnim?

Sprzęt komputerowy może zakupić z 50 % dopłatą Związku OSP RP tylko OSP i może go użyczyć GCI. Po to by otrzymać ten sprzęt OSP musi prawidłowo wypełnić wnioski i przesłać do Biura ZG ZOSP RP. Decyzję o przyznaniu dotacji w przedmiotowej sprawie podejmuje Prezydium Zarządu Głównego Związku OSP RP.

podstawa prawna - Rozporządzenie Ministra SWiA z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad rozdziału środków przekazywanych przez zakłady ubezpieczeniowe przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej


3. Jaki wkład daje Zarząd Główny Związku OSP RP ? Jakie warunki powinny spełniać pomieszczenia dla GCR ?

ad. 1
Zarząd Główny ZOSP RP:
- jest operatorem tego programu
- umożliwia zakup oferowanego sprzętu (specyfikacja została załączona do przesłanych materiałów) z 50 % dopłatą
- jest gwarantem rzetelnej realizacji programu, zachowania procedur i zakupu sprzętu o najwyżej jakości i parametrach w oferowanym przedziale cenowym, gwarantującego sprawne działanie GCR

Ad. 2 Wymagania dotyczące pomieszczeń reguluje Rozporządzenie RM z 3 grudnia 2002 r. Dz. U. 215 poz.1818 w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania.


4. Czy jest możliwość ominięcia poręczenia kredytu przez Wójta Gminy ?

Niestety nie ma takiej możliwości. Wójt prawnie reprezentuje Gminę. W przypadku nie spłacania kredytu przez OSP wierzytelności będą windykowane z majątku Gminy.

Jeżeli OSP spłaci jednorazowo przypadającą na OSP kwotę (12500 zł) nie ma potrzeby zabezpieczenia spłat poręczeniem gminy.


5. Czy zestaw Gminne Centrum Reagowania obejmuje m.in. 2 komputery?

Tak zestaw GCR obejmuje m. in. 2 komputery.


6. Czy w przypadku otrzymania przez dane OSP zestawu może on zostać przekazany faktycznie na potrzeby Gminnego Centrum Reagowania? (Gmina Grajewo, Miasto Grajewo i Starostwo Powiatowe w Grajewie organizują wspólne Centrum Reagowania Kryzysowego. Zadaniem tym zajmuje się Państwowa Powiatowa Straż Pożarna w Grajewie. Mają zostać utworzone odrębne stanowiska dla trzech ww. jednostek)

Ochotnicza Straż Pożarna w momencie zapłacenia całej należności jednorazowo lub na raty staje się prawnym właścicielem wyposażenia GCR i może dysponować tym sprzętem. Po podpisaniu umowy do momentu zapłacenia w/w należności właścicielem wyposażenia GCR jest Związek OSP RP - i jako prawowity właściciel wyraża on zgodę w na użyczenie przez OSP tego sprzętu na potrzeby danej Gminy.
Zarząd Główny Związku OSP RP zaleca, by OSP użyczała sprzęt na potrzeby Gminy, a nie przekazywała gdyż przyjęty on został na ewidencję prowadzoną przez OSP.


7. Jak może gmina przekazać OSP 12.500zl, jeśli OSP nie posiada rachunku bankowego - czy może Pan podpowiedzieć, znaleźć rozwiązanie w tym temacie?
Z tego co rozumiem to fakturą zostanie obciążone OSP.

Proponujemy poszukać na terenie gminy OSP, która posiada konto bankowe lub założyć dla OSP konto w banku.
Przypominamy, że konieczne jest także, by OSP była zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz posiadała NIP i REGON.


8. Czy może dojść do takiej sytuacji, że Gmina zostanie obciążona fakturą, a sprzęt trafi do OSP?

Nie. Sprzęt kupuje i za sprzęt płaci OSP. Umowę podpisuje OSP. Gmina występuje w roli poręczyciela (przy korzystaniu przez OSP z formy kredytowej - przy zapłacie jednorazowej (gotówkowej) wyłącznie OSP). Faktura może być wyłącznie wystawiona na OSP, a nie na Urząd Gminy. Właścicielem sprzętu z prawnego punktu widzenia jest OSP, a nie Gmina.

podstawa prawna - Rozporządzenie Ministra SWiA z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad rozdziału środków przekazywanych przez zakłady ubezpieczeniowe przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej


9. W zestawieniu jest brak załącznika nr 5 WEKSEL.
Czy mam dać weksel własny czy jest formularz ogólny?

Weksle należy zakupić w banku.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Powered by MyScript