W planowaniu firmy czesto nie pami?tamy o tym, co robimy na co dzie? w pracy jako PO i jako szefowie konkretnych dzia?ek w AO.
I ja powiem szczerze tego nie rozumiem. Jedziesz w konwoju, okazuje si?, ?e na trasi eprzejazdu by? dzwon, to zmieniasz trase na z góry ustalon?.
Ale w firmie tego nie widz?. Planujesz, ale bez alternatyw.
Poza tym zapomnia?em o jednym, od czego powinienem zacz??. Sa trzy poziomy w zarzadzaniu:
1. strategiczny
2. taktyczny
3. operacyjny
Ró?nica polega na czasie i .... poziomie szczegó?owow?ci. Algorytm, ca?kiem fajny do rozpisanai nawet w excelu, ale odnosi sie do dzia?ki operacyjnej, czyli podstawowej dzia?alno?ci fimy, na co dzie?.
A gdzie taktyka? Gdzie strategia? A moze odwrotnie. Najpierw strategia, z której masz naprawd? ogóln? strategi?, np na 5 lat. Z tej strategi, np zdobycie 80% rynku us?ug ochrony w obiektach handlowych w rejonie.
No i to jest strategia, ale jak j? zrealizowa?? No to ju? na strategie kierunkowe. Na pewno musi by? szkolenie, bo ?eby uzyska? tak? przewag?, musisz mie? sprawdzony personel, w ilo?ci takiej, ?eby ci ich po prsotu starczy?o. Ale wyszkolony to jedno, bo z analizy powinno ci wyj??, ?e du?ym zagrozeniem jest fluktuacja kadr (nie wiem czemu na to sie tak mówi). A wi?c, aby mie? tych dobrych, musisz mie? najlepszy system rekrutacji na obiekty handlowe. Jak zrobi?? No có?, jesli sta?e? na hand?ówkach, to masz jakie? tam poj?cie. Ale wi?cej poj?cia na pewno ma czynny PO na handlówce. Ma?o tego, on ci powie, jakie sa wymagania zleceniodawcy.
No dobra, mamy strategie kierunkowe, wiemy ?e musimy w HR poprawi? i usprawni? tu i ówdzie, ale na to powinny by? ju? terminy. Do kiedy to ma zaczac dzia?a?.
A na ko?cu ju? ostatni etap, czyli procedury i sposoby codziennej pracy. Czyli plan konsultacji z PO, klientami itp. Najlepiej w formie lu?nych rozmów, ale lu?nych dla drugiej strony. Ty musisz z nich wyci?gn?? informacje.
Tak samo rozpisz reszt?, tylko.... No có?. Bez misji, opartej na warto?ciach, oraz szeregu analiza, które ci odpowiedz? jaki wp?yw na firm? ma makrootoczenie i mikrootoczenie jak równie? analizy wewn?trznej nie ruszysz nic, bo nagle si? oka?e, ?e brak wystarczajacych danych, do stwierdzenia, czy i?? w handlówki, czy w osiedla.
Ale si? rozpisa??m.
Zagadnienia do egzaminu z Zarządzania Strategicznego
1. Analiza SWOT
- definicja,
- obszary analizy SWOT,
- strategie wynikowe – pozycje strategiczne w analizie SWOT.
2. Kluczowe Czynniki Sukcesu
- definicja,
- przykładowe Kluczowe Czynniki Sukcesu,
- punktowa ocena przedsiębiorstwa w oparciu o listę Kluczowych Czynników Sukcesu.
3. Misja przedsiębiorstwa
- definicja,
- zadania misji przedsiębiorstwa.
4. Definicja i cechy konkurencyjności
- mechanizm i funkcje konkurencji,
- czynniki sfery realnej i sfery regulacji,
- konkurencyjność z perspektywy inwestora i klienta,
- czynniki na podstawie, których nabywca formułuje decyzję o wyborze oferty przedsiębiorstwa.
5. Instrumenty konkurowania i ich podział
- pozycja konkurencyjna,
- źródła przewagi konkurencyjnej,
- podstawowe typy przewagi konkurencyjnej,
- strategie kształtowania pola rynkowego,
- strategie konkurencji wynikające z pozycji rynkowej firmy i ze względu na zajmowaną pozycję konkurencyjną,
- style konkurowania
6. Dywersyfikacja
7. Pozycjonowanie
8. Proces zarządzania strategicznego i jego główne obszary
9. Alianse strategiczne, fuzje, przejęcia
10. Definicja outsourcingu
- przyczyny stosowania outsourcingu w przedsiębiorstwie,
- koordynacja rynkowa a koordynacja hierarchiczna,
- wydzielenie zewnętrzne a wydzielenie wewnętrzne, rodzaje outsourcingu stosowane w przedsiębiorstwie.
11. Definicja strategii przedsiębiorstwa
12. Szkoła planistyczna
- Szkoła ewolucyjna,
- Szkoła pozycyjna,
- Szkoła zasobowa,
- Teoria zasobowa firmy,
13. Koncepcja kluczowych kompetencji
- hierarchia kompetencji i strategii,
- charakterystyka kluczowych kompetencji.
14. Geneza zarządzania strategicznego
- planowanie długookresowe.
- cechy i zadania zarządzania strategicznego.
- definicja strategii i poziomy decyzji strategicznych.
15. Zarządzanie strategiczne
- definicja.
16. Analiza strategiczna
- funkcje,
- cechy,
- obszary,
17. Makrootoczenie przedsiębiorstwa i jego podział
- mikrootoczenie przedsiębiorstwa i jego składniki,
- Ogólny model strategii przedsiębiorstwa,
18. Tożsamość – MIX
19. Ogólny model łańcucha wartości
20. Strategie naczelnego kierownictwa (9 typów)
21. Model 5-ciu sił Portera
22. Macierz BCG
23. Mapa grup strategicznych
24. Łańcuch wartości
- definicja,
- podział na czynności podstawowe i wspierające,
25. Plan strategiczny
- różnica pomiędzy planami strategicznymi a operacyjnymi.
P.S. MIŁEJ NAUKI.
2.a Makro i Mikro otoczenie
Otoczenie przedsiębiorstwa dzielimy na:
• zewnętrzne to wszystko to, co z zewnątrz organizacji może na nią wpływać. Granica dzieląca organizację od jej otoczenia zewnętrznego nie zawsze jest jasna i wyraźnie określona. Np. akcjonariusze są w pewnym sensie częścią przedsiębiorstwa, ale w innym ujęciu są raczej elementem jego otoczenia. Na otoczenie zewnętrzne składają się dwie warstwy:
o otoczenie ogólne (dalsze, makrootoczenie) - organizacji obejmuje niezbyt wyraźnie określone wymiary i siły, wśród których działa organizacja i które mogą wywierać wpływ na jej działania. Należy do nich pięć wymiarów: ekonomiczny, techniczny, socjokulturowy, prawno-polityczny, międzynarodowy.
o otoczenie celowe (bliższe, mikrootoczenie) - składa się z konkretnych organizacji lub grup, które mogą wpływać na przedsiębiorstwo. Obejmuje ono: konkurentów, klientów, dostawców, regulatorów, siłę roboczą, właścicieli, sojuszników strategicznych. Ponieważ wymiary te są związane z konkretnymi organizacjami w środowisku, ich wpływ będzie miał charakter bezpośredni.
• wewnętrzne - składa się z warunków i sił wewnątrz organizacji. Jego główne składowe obejmują: zarząd, pracowników, kulturę organizacji.
Makrootoczenie, otoczenie dalsze przedsiębiorstwa - w ekonomii jest to ogół warunków działania przedsiębiorstwa w danym państwie, regionie geograficznym, strefie klimatycznej, układzie politycznym itd. Przedsiębiorstwo nie może ich zmieniać, może jedynie dostosować się do nich. Na makrootoczenie składają się:
• otoczenie ekonomiczne, wynikające z ogólnej kondycji gospodarczej
• otoczenie demograficzne, wynikające ze struktury wiekowej społeczeństwa, struktury płci itd.
• otoczenie prawne, wynikające z przepisów prawa krajowego
• otoczenie międzynarodowe, wynikające z uwarunkowań międzynarodowych (np. cena ropy naftowej)
• otoczenie społeczne, wynikające z panującej mody, stylu życia
• otoczenie technologiczne, wynikające z poziomu rozwoju technicznego i technologicznego
Do sposobów badania makrootoczenia zalicza się:
• ekstrapolację trendów
• metodę scenariuszową
• metodę delficką
W podejściu biznesowym, do analizy otoczenia dalszego używa się także:
• analizy ETOP
• analizy PEST
• analizy PRESTCOM
• analizy Stakeholders
• analizy klastrów
Mikrootoczenie (otoczenie bliższe) składa się z konkretnych organizacji lub grup, które mogą wpływać na przedsiębiorstwo. Otoczenie to jest bardziej złożone i dostarcza więcej informacji niż otoczenie ogólne, ponieważ menadżer może rozpoznać czynniki otoczenia szczególnie interesujące organizację. Jest ono również nazywane otoczeniem konkurencyjnym, określa warunki funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa w określonej branży i na danym geograficznie rynku. Cecha otoczenia konkurencyjnego jest to, że miedzy jego elementami a przedsiębiorstwem zachodzi sprzężenie zwrotne: podmioty otoczenia konkurencyjnego oddziałują na przedsiębiorstwo, ale też przedsiębiorstwo ma możliwość aktywnego reagowania na te bodźce.
Mikrootoczenie obejmuje :
• konkurentów,
• klientów,
• dostawców,
• regulatorów,
• siłę roboczą,
• właścicieli,
• sojuszników strategicznych.
Mikrootoczenie jest związane z rynkiem lub rynkami, na których działa firma. W jego skład wchodzą wszystkie elementy rynku - od konkurencji poprzez kooperantów po klientów. Ta część rzeczywistości otaczającej firmę ma na nią najbardziej widoczny wpływ, ale także odwrotnie – firma może wpływać na to bliższe otoczenie poprzez odpowiednie zarządzanie, marketing.
Pytania tematu: „Zarządzanie innowacjami”, wtorek 7:15
1. Scharakteryzuj istotę zarządzania innowacjami?
Zarządzanie innowacjami przez organizacje jest poszukiwaniem, opartym na posiadanych zasobach, takich rodzajów innowacji, aby proces innowacji stawał się bardziej efektywny w konfrontacji z wyzwaniami, jakie stawia rynek, konkurencja, klient .
W zarządzaniu innowacjami dominują dwa ogólne poglądy:
a). innowacje są możliwe do zaplanowania i mogą być zarządzane przez organizację dla osiągnięcia przewidywanych, optymalnych rezultatów;
b). innowacje zawierają w sobie niewspółmiernie wysokie ryzyko, gdyż trudno jest przewidzieć zapotrzebowanie rynkowe, potrzeby konsumentów, reakcje potencjalnych konkurentów, a także ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego.
2. Wymień i scharakteryzuj fazy w procesie zarządzania innowacjami?
Fazy procesu zarządzania innowacjami:
• pierwsza: analiza makro- i mikrootoczenia firmy, pozwalająca na zebranie informacji o potencjalnym popycie na innowacje. Informacjami tymi są zidentyfikowane potrzeby klientów, rezultaty przeprowadzonych badań marketingowych, zachowania konkurentów itp. Wszystkie te czynniki stanowią zbiór informacji, na który organizacja musi odpowiedzieć.
• druga: wybór projektów realizacji - na podstawie zebranych w fazie pierwszej informacji trzeba wybrać te projekty innowacji, do realizacji, których firma będzie posiadała odpowiednie zasoby. Nawet organizacja z największymi zasobami nie może robić wszystkiego, więc istotą sprawy jest wybranie tych możliwości, które dają największe szanse zbudowania przewagi konkurencyjnej;
• trzecia: działalność badawczo-rozwojowa - po wybraniu określonej opcji organizacja musi zapewnić właściwe zasoby do jej realizacji. Może tego dokonać albo poprzez działalność badawczo-rozwojową, albo poprzez transfer technologii. Może to być proste zadania polegające na zakupie potrzebnych zasobów, albo wykorzystaniu wyników już przeprowadzonych badań, ale może tez wymagać złożonego procesu badawczo-rozwojowego.
• czwarta - piąta: wdrożenie innowacji - wreszcie organizacje muszą wdrożyć innowację – przeprowadzając ją od pomysłu poprzez poszczególne fazy aż do wdrożenia – w formie nowego produktu czy usługi na rynek zewnętrzny lub w formie nowego procesu, czy metody wewnątrz organizacji.
3. Wymień i opisz czynniki warunkujące procesy innowacyjne?
Klasyfikacja czynników warunkujących procesy innowacyjne
Nazwa czynnika - Znaczenie czynnika
Zasób wiedzy naukowej i technicznej, potencjał badawczo-rozwojowy - Określa podstawy działalności innowacyjnej, stanowi ważne źródło innowacji
Strategia rozwoju nauki i techniki, polityka innowacyjna - Wytycza kierunki tego rozwoju, decyduje o wysokości nakładów na B+R, systemie kształcenia
Studium rozwoju społeczno ekonomicznego kraju, struktura gospodarki - Warunkuje ogólny kształt mechanizmu innowacyjnego i stopień uzależnienia danej gospodarki od importu myśli technicznej
System funkcjonowania gospodarki - Decyduje o konkretnym obliczu mechanizmu innowacyjnego, o jego efektywności
Czynniki socjopsychologiczne i kulturowe - Zawierają ważne motywy działalności innowacyjnej (ambicjonalne, prestiżowe)
4. Jakie podmioty uczestniczą w zarządzaniu innowacjami?
W zarządzaniu innowacjami uczestniczą następujące podmioty :
- Instytucje sfery badania i rozwoju (B+R). Są to instytucje głównie publiczne, zajmujące się tworzeniem nowej wiedzy technicznej i technologicznej w postaci odkryć, wynalazków, nowych rozwiązań itp., do których należą: wyższe uczelnie, instytuty naukowe i badawcze, centra badawcze.
- Przedsiębiorstwa i organizacje sfery przemysłu i usług. Zajmują się one działalnością technologiczno-przemysłową, wdrożeniami i komercjalizacją nowych rozwiązań. Sfera ta obejmuje także jednostki B+R przedsiębiorstwa, stanowiące krajach wysoko rozwiniętych coraz poważniejszą część krajowego potencjału badawczego.
- Instytucje i organizacje zajmujące się prowadzeniem polityki innowacyjnej i wpływem na przebieg procesów innowacyjnych. Należą do nich: instytucje rządowe i regionalne, banki oraz instytucje i organizacje pozarządowe, takie jak ośrodki wspomagania przedsiębiorczości i innowacji, centra technologiczne, ośrodki doradztwa i szkoleń, informacji itp.
5. Czym charakteryzuje się współczesne zarządzanie innowacjami?
Współczesne zarządzanie innowacjami charakteryzuje się :
- orientacją rynkowa uwzględniającą oczekiwania klienta oraz konkurencję;
- rozwiniętymi relacjami występującymi pomiędzy nauka, innowacjami a gospodarka;
- wysoką innowacyjnością organizacji zarówno przedsiębiorstwa, regionu jak i państwa. Jest to system dynamiczny uwzględniający w swoim działaniu elastyczność, adaptacyjność, efektywność i szybkość. Przedsiębiorstwo, tak jak i region i państwo powinno być wrażliwe na innowacje i skłonne do wprowadzenia zmian traktowane jako szanse;
- ujmowaniem procesu innowacji jako złożonego mechanizmu społecznego, ekonomicznego i technologicznego, którego rezultatem są określone rodzaje innowacji:
- rozwiniętymi powiązaniami układu podmiotowego (przedsiębiorstwo, region, państwo, nauka) z układem przedmiotowym (otoczenie, informacje, decyzje, procesy, strategie);
- kreowanie modelu sieci uwzględniającej trzy wzajemnie powiązane elementy: podmioty, działania i zasoby. Ich wzajemne relacje wspomagane technologią informatyczną powinny stymulować rozwój innowacji;
- tworzeniem systemu innowacji dla potrzeb organizacji dla wszystkich faz procesu innowacji oraz organizacji realizujących i wdrażających innowację;
- kreowaniem w organizacji czynników stymulujących rozwój innowacji, takich jak informacja i wiedza. Przejawem ich rozwoju jest powstanie nowych pomysłów oraz efektywności przetwarzania ich w innowacje produktowe, procesowe, usługowe.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|