Mam do napisania 2 prace z polaka i jestem tak ciemny ze niewiem nawet co mam pisać. Podaje tematy:
1. Jak miłość romantyczna wpłynęła na twórczość artystów w XIXw. (w odniesieniu do malarstwa i literatury)
2. Romantyzm w opozycji do oświecenia - "rozum czy serse" (traktat)
Byłbym bardzo wdzięczny za jakie kolwiek linki. Czekają plusy jak zawsze.
Przygotowuje się do egzaminu i musze sobie przypomnieć hm.. no właśnie jak to nazwyało się w malarstwie np ipresjonizm, realizm itd.
Tak samo jak w literaturze były epoki: średniowiecze, oświecenie itd.
co wpisać do szukajki aby znalazło mi wieej styli w malarstwie?
On Wed, 2 Jan 2002 17:01:59 +0100, Jarosław Protasiewicz <JPro@eurocim.neostarda.plwrote:
[ciach]
| Próbujesz wartościować rzeczy, które wartościowaniu nie podlegają.
Właśnie sztuka jest tą dziedzina , która podlega wartościowaniu jak najbardziej. Gdyby nie wartościować jej to nie rozróznialibysmy jakości dzieł i tak samo traktowalibysmy np. filmy porpnograficzne z Teresą Orlowski jak "Mechaniczną Pomarańczę"
Nie mówię o wartościowaniu sztuki, tylko o wartościowaniu odwołań do niej. Nie możesz obwoływać użycia określenia ,,estetyka Oświecenia'' dla menedżera okien ,,manią wielkości'' tylko dlatego, że Oświecenie było ,,wielkie'', a aplikacja malutka i ,,przemijająca''. Co ciekawe jednocześnie nie masz nic przeciwko czerpaniu przez twórców mody z ,,malarstwa z górnej półki''. A przecież to mania wielkości, wiązać jakieś tam ulotne fatałaszki z Wielkimi, Nieprzemijalnymi Obrazami. [1] [1] Nie zagłębiam się teraz w to jaki faktycznie był wpływ malarstwa początków XX wieku na obecną modę.
i Europa i EU (chyba tylko kacap z moskwy może mieć wątpliwości co
europejskości EU) ewidentnie mają konfrontację z Rosją.
Czy tak zyczy sobie Soros? Nie wiem, w tym artkule nie ma NIC o
życzeniach Sorosa. On tylko przedstawia swój ogląd sytacji a nie
prezentuje życzenia.
To, że dla kacapa z moskwy konfrontacja to prawie wojna - to chyba
nikogo nie dziwi. Kacapy tak rozumieją słowo konfrontacja.
Kacap nie ogląda mapy swego kraju i nie wie, że ogromna większość to
Azja.
Kacap nie zna też historii swego kraju ani historii Europy.
Nie wie, że były takie paneuropejskie - i podstawowe dla
europejskiej wspólnoty - zjawiska społeczne i kulturowe jak
renesans, barok, oświecenie ...
Kacapowi wydaje się, że muzea w Rosji pełne są zbiorów literatury,
malarstwa czy rzeźby rosyjskich twórców z epoki średniowiecza czy
rokoko.
On nie wie, ze te decydujące o europejskości zjawiska nie istniały w
Rosji - bo nie jest i nie była europejska.
Dla kacapa z moskwy konfrontacja Europa-Rosja to "ciekawa teza".
antyreakcjonista napisał:
> No co ty a ązja to oddzielny kontynent?
No co ty, a Ameryka Północna i Południowa to osobne kontynenty????
"> A Rosja jaka zajmuje czesc Europy yntelygencie?"
Powierzchniowo - sporo. Tylko powierzchniowo.
Kraj europejski - to taki, który ma wspólne, europejskie korzenie - i
wspólne kulturowe doświadczenia.
Taki, gdzie było średniowiecze, renesans, barok, oswiecenie.
Gdzież te rosyjskie gotyckie katedry, barokowa poezja, renesansowe
malarstwo??? Gdzie jej wkład w europejską kulturę. Łubianka?
Ty masz najwyraźniej nie tylko atlasy marsjańskie, yntelygencie.
Taak, moja pamięć dawno nabytej wiedzy jakoś maleje...
Iluminizm pamiętałam jako dwuznaczny termin (tak jak piszesz, Jaro i tak jak objaśnia witryna KULu*
- i w rzeczy samej slusznie, ale okazuje się że on jest o wiele bardziej wieloznaczny.
Ma nawet związek kolokacyjny z malarstwem Georges'a de la Toura, który jest moim ulubionym
malarzem (oprocz jeszcze kilku). Mowi się wprost o "iluminizmie G. de la T.
==
www.kul.lublin.pl/efk/hasla/i/iluminizm.html
Zwraca uwagę akapit:
<<ILUMINIZM (łac. illuminare - rozjaśniać, oświecać) - tendencja intelektualna w epoce Oświecenia,
zalecająca kierowanie się w życiu wyłącznie zasadami (światłem) rozumu ludzkiego, po to, aby
ludzkość mogła dojść do stanu doskonałości, czemu na przeszkodzie stoją przesądy, płynące ze źródeł
pozaracjonalnych, zwł. ze strony religii. I. oświeceniowy jest zaprzeczeniem iluminacjonizmu
odwołującego się do różnych form oddziaływaniu światła Bożego na umysł ludzki; z uwagi na przyjęty
paradygmat naukowości różni się od klasycznego racjonalizmu, mającego swe źródła w gr. filozofii.>>
==
Kopaliński:
iluminizm w teorii poznania - mniemanie, że prawdę poznaje się nie przez rozumowanie, ale
intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga.
Etym. - późn.łac. illuminatio 'oświetlenie' z łac. illuminare 'oświetlać'; il- zob. in- 2; luminare 'rozjaśnić'
od lumen, zob. lumen.
O tak, Romantyzm dla innych narodów to prąd artystyczny, który odnosi się do
indywidualności i odmienności człowieka, stający w opozycji do Oświecenia. To
m.in. uduchowione malarstwo, wyższość uczucia nad rozumem, konflikty zewnętrzne.
A u nas co? Mesjanizm, "Polska – Chrystusem narodów", cierpienie za miliony.
Dziwić się potem, że wybucha nieodpowiedzialne powstanie w stolicy.
potrzebuje kilku przedstawicieli (malarstwo, architektura, rzeźba) Oświecenia w Europie z dokładnym opisem jednego. najlepiej jeżeli to tego jednego będą linki do dzieł żebym mógł wydrukować.
malarstwo późniego baroku, manieryzm, motywy oświeceniowe, w ub. roku ten temat
miala moja koleżanka, powolala się na "Sofiówkę" Trębeckiego i któryś wiersz
Herberta, jesli dobrze pamiętam.
> Tak sobie czytam o maturze i maturzystach i aż mi się trochę smutno zrobiło,
> że to już za mną. W końcu nie było tak źle i z reguły okazywało się, że to
> tylko strach ma duże oczy
No fajnie było... Do dziś dumna jestem z ustnej matury z polskiego. Polonista
naszym postrachem był przez cztery lata, nikt piątki nie miał, ale do rzeczy.
Pisemny mi całkiem nie wypalił, choć temat łatwy "Diagnoza, morał i żart w
literaturze polskiego oświecenia". Natomiast ustnego trochę się bałam i jak mi
potem powiedział profesor, on się bał jeszcze bardziej, bo należałam do
gatunku "jak się zatnie, to nie wydusisz", a tu w komisji obcy nauczyciele plus
dyrektor. Pisanie szło mi zawsze świetnie, tym razem wyszedł klops, więc z
mówieniem mogła być mogiła... I rzeczywiście z początku pustka w głowie, na
szczęście podpowiedziano mi początek "Ody do młodości" i zatrybiło. Nawijałam z
sensem i tylko tytuł uparcie wymieniałam jako "Oda do radości", no ale treść
się liczyła, widzę że mój Pan Profesor jaśnieje na twarzy (lubił mnie mimo
wszystko, z wzajemnością). Następne na warsztat wzięłam formy fleksyjne z
Bogurodzicy i komisję wprawiłam w zdumienie znajdując analogie z językiem
łacińskim, łacina to był konik naszego dyrektora, szkoła się szczyciła że ma
ten przedmiot, no i wpadli państwo w zachwyt. Nawiasem mówiąc po sprawdzeniu
okazało się, że nabujałam, ale wtedy byłam święcie przekonana że tak jest i
zrobiło to wrażenie. Trzecie pytanie o filmowe środki wyrazu, to był spacerek,
tu też się pochwaliłam że interesuję się malarstwem i kompozycję kadru
filmowego można oceniać jak by to był obraz... itd, itp. Z ustnego dostałam
piątkę z wyróżnieniem :-) Potem żartowaliśmy z profesorem i kolegami, którzy
się przygotowywali w tym czasie i byli świadkami mojego występu, że tyle słów
przeze mnie wypowiedzianych nie słyszeli przez całe cztery lata liceum :-)
Albo hasło, które okazało się rozładowaniem troche gęstej atmosfery:
- Ewka, ale masz bajer spódnicę!
- A pod spódnicą jakie mam bajery...
No ogólnie biorąc miło się wspomina. A za rok powspominamy sobie w klasowym
gronie, bo to będzie akurat dwudziesta rocznica matury... Ech, latka lecą...
22-12-2001
droga życia 1 - dokładnie tak jak dla daty 14-1-1975
do 28 roku życia w pierwszym cyklu o wibracji 3 - Dzieciństwo i sytuacje
sprzyjające rozwojowi osobowości przyjaznej, towarzyskiej, wesołej i
komunikatywnej. Atmosfera ciepła, szczęścia, w której dziecko może się wyrazić,
zaistnieć, tworzyć. Muzyka, rysunek i malarstwo są najlepszymi środkami wyrazu.
Młodość bogata i twórcza, pełna doświadczeń i wrażeń.
Możliwe negatywy: niebezpieczeństwo rozproszenia, nie kończenia tego, co
zostało zaczęte. Chwiejność charakteru. Czasami całkowite zahamowanie twórczej
ekspresji lub komunikacji. Samotność i zamknięcie w sobie. Rozbita rodzina.
rodzice: sprzyjać rozwojowi twórczemu dziecka, jego zainteresowaniom
plastycznym lub muzycznym. Nauczyć dziecko dysponowania swą energią — jak
uniknąć rozpraszania jej i jak ukierunkować ją na twórczy cel. Pozwolić wyrażać
się jego ciału i fantazji. Nie ingerować w jego psychikę ani ciało.
jednocześnie do 35 roku życia w pierwszym szczycie o wibracji 7 - trzeba
nauczyć się refleksji, wyciągania wniosków, analizy, gromadzić życiową mądrość.
Czas studiów, poszukiwań, specjalizacji, planowania. Nie sprzyja małżeństwu ani
miłości, ale może przynieść „prezent kosmiczny" w postaci duchowego oświecenia.
Niezależność. Sytuacje stawiające dziecko w obliczu samotności lub konieczności
usunięcia się w cień i obserwacji. Dziecko (młody człowiek) dobrze i chętnie
się uczące, ale zamknięte w sobie. Nauka samodzielności. Należy złagodzić
surowość wychowania prowadzącą do kompleksów, nieśmiałości lub problemów
zdrowotnych. Trudny okres dojrzewania. Pierwsze doświadczenia miłosne przyniosą
rozczarowanie.
Możliwe pozytywy: nowe pomysły, głębokie rozumienie życia i drugiego człowieka.
Doskonalenie się. Nieoczekiwany sukces. Ewolucja duchowa.
Możliwe negatywy: samotność. Kłopoty materialne i zdrowotne. Depresja. Na
każdym kroku przeszkody.
czarne szczyty czyli wady: główny 0 (brak)
wtórne:1 i 1 - tendencja do skrajnej upartości albo do podchodzenia do własnych
zamierzeń na zasadzie „chciałbym a boję się”. Może też wystąpić tendencja do
zaczynania wielu rzeczy na raz i nie kończenia.
Pozdrawiam
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|