po to żeby była kultura potrzebna jest kasa. Zawsze i wszędzie tak było. Bez kasy ani domu nie postawisz ani obrazu nie kupisz. Kultura to dobro luksusowe. Tylko bogatych ludzi stać na kulturę, dobrą kuchnię itd. Patrz renesansowe Włochy, Wenecja czy Chińczycy tysiące lat temu. Egipt starożytny. A gdzie jest kasa? No tam gdzie kwitnie gospodarka, cudów nie ma. W tym kraju nigdy nie było kasy na europejskim poziomie ani gospodarki. Nawet na słynnym handlu zbożem z Gdańskiem bogacili się głównie Niemcy i Holendrzy.Polacy dostawali pewnie jedną setną wartości tego zboża czyli coś jak indianie koraliki. W tym kraju nie ma ani jednego obrazu Van Gogha, Rembrandta, Rubensa, Cezannea i innych europejskich malarzy. Nic, zero. Pustka i ciemność. Co Niemcy wszystko ukradli? Nie, w Polsce chyba nie było prawie kolekcji malarstwa Nawet się nie mówi o tym, że Niemcy może jakieś cenne obrazy ukradli, nic! To samo niestety dotyczy innych dziedzin kultury
Mam pytanie do dziewczyn które zdaja lub zdawały mature
Otóż mam temat "Motyw miłości w literaturze i malarstwie" i mam pewne pytania co do lektury podmiotu.
Literatura podmiotu
Cierpienia młodego Wertera (romantyzm) – nieszczęśliwa
"Pieśń nad pieśniami" (Stary Testament) – szczęśliwa
"Romeo i Julia" Williama Shakespeare'a (barok, renesans) – tragiczna
Ludzie Bezdomni (młoda polska) - Miłość do kobiety poświęcona w imię wyższych celów
"Pieśń o Rolandzie" (średniowiecze) - Miłość do ojczyzny (patriotyzm)
czy taki układ lektur byłby dobrze dobrany?
jakby jeszcze ktoś nie znał zagadnien na egzamin z historii sztuki to wrzucam je na stronke:
ARCHITEKTURA – zagadnienia podstawowe
1. Warunki rozwoju sztuki prehistorycznej (malarstwo, rzeźba, architektura megalityczna – charakterystyczne cechy, przykłady).
2. Znaczenie religii dla rozwoju kultury egipskiej (architektura – piramidy, mastaby, świątynie; rzeźba – charakterystyczne cechy; malarstwo – przykłady występowania). Kanon w sztuce egipskiej.
3. Warunki rozwoju sztuki greckiej.
Okres archaiczny (architektura – przykłady zastosowania porządków: doryckiego i jońskiego, cechy porządków; rzeźba okresu archaicznego – cechy, przykłady).
Okres klasyczny (architektura – czołowe przykłady; rzeźba - cechy rzeźby klasycznej, słynni artyści i ich dzieła).
Okres hellenistyczny (architektura – porządek koryncki: cechy, przykłady zastosowania; cechy rzeźby hellenistycznej, słynne dzieła, mistrzowie).
Style malarstwa ceramicznego.
4. Warunki rozwoju sztuki rzymskiej.
Architektura (typy budowli: świątynie, bazyliki, teatry, amfiteatry, cyrki, termy, akwedukty, pomniki – łuki triumfalne, kolumny, pomniki konne).
Realizm rzeźby rzymskiej – przykłady.
Cechy malarstwa na przykładzie malarstwa pompejańskiego – typowe przykłady.
5. Sztuka wczesnochrześcijańska. Warunki rozwoju w kulturze rzymskiej. Malarstwo katakumbowe – wybrane przykłady. Bazylika wczesnochrześcijańska.
6. Sztuka romańska. Cechy architektury romańskiej w oparciu o wybrane przykłady.
Rzeźba romańska (drzwi gnieźnieńskie). Malarstwo - charakterystyczne cechy i przykłady malarstwa książkowego (iluminatorstwa), fresku, witraży. Sztuka romańska w Polsce – wybrane przykłady.
7. Sztuka gotycka. Cechy architektury gotyckiej, typowe przykłady sztuki sakralnej i świeckiej. Rzeźba, cechy. Witraż gotycki, słynne dzieła. Sztuka gotycka w Polsce – wybrane przykłady.
8. Sztuka renesansu, prekursorzy, słynni architekci włoscy XV wieku. Znaczenie malarstwa florenckiego w XV wieku. Rzeźba włoska XV wieku.
7. Twórcy renesansowego malarstwa niderlandzkiego XV wieku (czołowi artyści i ich dzieła).
8. Znaczenie twórczości Michała Anioła Caravaggio dla rozwoju barokowego malarstwa w Europie.
9. Rubens, Rembrandt – geniusze malarstwa barokowego – typowe dzieła i ich cechy.
10. Wybrane przykłady sztuki drugiej połowy XIX wieku. Impresjonizm – cechy, przedstawiciele, dzieła. Neoimpresjonizm – cechy, przedstawiciele, dzieła. Znaczenie twórczości P. CĂŠzanne, V. Van Gogha, P. Gauguina, H. Toulouse-Lautreka dla rozwoju sztuki w XX wieku.
11. Secesja – sztuka przełomu wieków (typowe przykłady, wybitni twórcy).
12. Kubizm – P. Picasso, G. Braque.
13. Abstrakcjonizm (główne kierunki).
pozdrawiam
Wszystkim zainteresowanym ruchomą plastyka gotycką polecam publikację o charakterze monograficznym "Zabytki plastyki gotyckiej województwa krośnieńskiego Rzeźba drewniana Malarstwo tablicowe" Piotra Łopatkiewicza wydaną w bardzo małym nakładzie przez Muzeum Rzemiosła w Krośnie w 1996 r. Jest to pierwsza próba skatalogowania dzieł sztuki gotyckiej na terenie dawnego województwa krośnieńskiego. Autor prowadził kwerendę naukową na terenie dawnej ziemi sanockiej, bieckiej i krakowskiej. Książkę tę dość dawno temu czytałam, nie jestem pewna ale chyba nawet o mniej wspominałam w tym wątku. Odniosłam bardzo pozytywne wrażenie. Mimo, że jest to praca naukowa, to z tego co pamiętam, nie miałam problemów z jej zrozumieniem. Zaskoczyło mnie jedno. Nie spodziewałam się takiego bogactwa gotyckich dzieł sztuki na naszym ternie, na obszarze wieloreligijnym, granicznym pomiędzy Rusią, a Polską. Tym bardziej, że los tych ziem bywał tragiczny i jeszcze w latach 60-tych XX wieku wiele bezcennych dzieł sztuki było celowo niszczonych vide pożar w sanktuarium w Starej Wsi koło Brzozowa. Publikację tę chyba kupiłam w krośnieńskim muzeum, tam była organizowana wystawa poświęcona gotyckiej sztuce. Pamiętam ją jak przez mgłę. Bardzo interesujący jest katalog w którym opisano 102 dzieła sztuki.
Książka jest bogato ilustrowana, są tu zdjęcia kolorowe i 102 fotografie czarnobiałe , część z nich ma już chyba charakter archiwalny.
Spis treści
Od autora
wprowadzenie
Część I Rzeźba drewniana
Stan badań
Rzeźba do schyłku wieku XIV
Rzeźba do I połowy XV wieku
Rzeźba 2 połowy wieku XV
Rzeźba 1 połowy wieku XVI
Podsumowanie
Część II Malarstwo tablicowe
Stan badań
Malarstwo tablicowe do końca XV wieku
Malarstwo tablicowe 1 połowy XVI wieku
Zakończenie
Podsumowanie
Rzeźba drewniana - katalog
Malarstwo tablicowe - katalog
Literatura przedmiotu
Indeks osób i miejsc
Spis ilustracji
Indeks terminów ikonograficznych
Spis ilustracji
Summary
Zusammenfassung
Tablice barwne
Album ilustracji
Tytuł: "Zabytki plastyki gotyckiej województwa krośnieńskiego Rzeźba drewniana Malarstwo tablicowe"
Autor: Piotr Łopatkiewicz
Wydanie: I
Stron: 148, 8 barwntch tablic, album ilustracji 102 zdjęcia
ISBN: 83-905920-0-2
Wydawnictwo: Muzeum Rzemiosła w Krośnie
Krosno 1996
"Zabytki plastyki gotyckiej województwa krośnieńskiego..." str. 87
"Zakończenie
"[...] Na przestrzeni stulecia, od połowy XV do połowy XVI wieku, tablicowe malarstwo południowo-wschodniej zatoczyło olbrzymie koło. Pierwsze znane z tego terenu zabytki reprezentują poziom przeciętny, niejednokrotnie nawet wyższy od przeciętności. Z ostatniej ćwierci wieku XV i pierwszej stulecia następnego zachowało się nawet kilka dzieł wybitnych, rzec by można pierwszoplanowych, sięgających wyżyn możliwości ówczesnego malarstwa cechowego. Warunkiem powodzenia i żywotności form gotyckich było wówczas jeszcze wciąż nie słabnące zapotrzebowanie na utrwalone w ubiegłym stuleciu sposoby konstruowania i malarskiego zdobienia obrazów i nastaw ołtarzowych.
Przełom lat 30-tych i 30-tych wieku XVI zaowocował dziełami utrzymanymi w nurcie stylowego pluralizmu, polegającego na łączeniu cech dawnego stylu z pierwszymi - płynącymi z południa i południowego-zachodu - impulsami nowej renesansowej mody. Zauważalne niemal równoległe powstanie lokalnych warsztatów malarskich spowodowane było obniżeniem ilości i jakości dzieł wytwarzanych przez cechowe warsztaty krakowskie. Po roku 1520 malarze uprawiający kierunek gotycki coraz silniej zasklepiali się w kręgu - będących w powszechnym użyciu - wzorników graficznych. Ta paraliżująca twórczą inwencję praktyka , wraz z uchwytnymi w źródłach pisanych oznakami kryzysu w zakresie kształcenia uczniów przez mistrzów cechowych, w połączeniu ze słabnącym ze strony zleceniodawców zainteresowaniem tradycyjną formą retabulum ołtarzowego, przesadziły o upadku dawnego stylu. W malarstwie krakowskim kryzys form gotyckich nastąpił w latach 1520-1530, kiedy to wyczerpały się możliwości twórczego przetwarzania średniowiecznych wzorców formalnych. W drugiej ćwierci XVI wieku tradycyjny kierunek uprawiali już właściwie tylko ci malarze, którzy otrzymali wykształcenie zawodowe przed rokiem 1520. Ich twórczość podtrzymywały już wtedy nieomal wyłącznie zamówienia płynące z prowincji. Wykazane przyczyny i zjawiska w bardzo krórkim czasie doprowadziły do ostatecznego zmierzchu malarstwa tablicowego, jako jednej z podstawowych dyscyplin twórczości artystycznej, jednej z najważniejszych dziedzin gotyckiej sztuki przedstawieniowej."
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|