Malczewski Jacek malarz

Tematy

biblia

Ja jestem dumna ze wszystkich wybitnych polskich poetów i pisarzy, którzy wzbogacili naszą kulturę o wspaniałe utwory liryczne i epickie, m.in. Wisława Szymborska, Adam Mickiewicz, Jan Kochanowski, Ignacy Krasicki, Juliusz Słowacki, Bolesław Prus, Maria Konopnicka, Małgorzata Musierowicz i wielu innych.

Również jestem dumna z naszego rodaka - papieża Jana Pawła II. Był jednym z najbardziej szanowanych i kochanych ludzi na świecie. trzeba sobie naprawdę zapracować na taki szacunek.

Jako absolwentce SP 34 w Katowicach nie wypada mi zapomnieć o patronie tej szkoły - Mikołaju Koperniku, wielkim astronomie, który odkrył, że Ziemia obraca się wokół Słońca, a nie Słońce wokół Ziemi.

Jeśli chodzi o muzykę, najbardziej dumna jestem z Fryderyka Chopina, znanego na całym świecie polskiego kompozytora i pianisty. Jego utwory są naprawdę warte wysłuchania.

W dziedzinie malarstwa, najbardziej szanowanymi przeze mnie malarzami są Jan Matejko oraz Jacek Malczewski, którzy namalowali wiele wspaniałych obrazów.

Podziwiam panią Irenę Sendlerową, która podczas II wojny światowej uratowała ponad 2,5 tysiąca żydowskich dzieci z getta warszawskiego.

To by było na tyle.



niedziela, 26 lipiec 2009

155 rocznica urodzin Jacka Malczewskiego - Zygmunt Jan Prusiński
_____________________________________________

Zygmunt Jan Prusiński

MALCZEWSKI I MÓJ OBRAZ NA KAMIENIU

155 Rocznica Urodzin Jacka Malczewskiego

Było mi trudno Mistrzu
namalować Twój Portret z pamięci.

Chodziłem po tych samych drogach,
co Ty wcześniej.

Pamiętasz tę wieś – ten kamień
do tej pory tam pod wierzbą leży.

Usiadłem na nim,
zdjąłem obuwie i spojrzałem w niebo.

A stamtąd dwa słowa usłyszałem,
czyżbyś do mnie je skierował...

Obudziła się sowa z pobliskiego gniazda,
zawirowała koło w powietrzu.

Za to w odpowiedzi,
trzy listki spadły z wierzbowej gałęzi.

15.07.2009 - Ustka

___________Wiersz mój jest obok trzech obrazów Jacka Malczewskiego...

Dziękuję Elu,
bo kto pamięta że 15 Lipca minęła 155 Rocznica Urodzin Wielkiego Polskiego Malarza ?

Polacy nawet nie pamiętają komunizmu i mordów w Polsce, a dopiero minęło 20 lat...

Eeee... co za plemię...

Zygmunt Jan Prusiński
Ustka. 26 Lipca 2009 r.



Witam wszystkim użytkowników forum i zwracam się do Was z prośbą o pomoc.

Temat swojej prezentacji maturalnej przedstawiam na przykładzie epoki Młodej Polski. Bibliografia jaką wybrałem to: Wesele S.Wyspiańskiego, Ludzie bezdomni S.Żeromskiego, Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach J.Kasprowicza oraz obraz Melancholia J.Malczewskiego.
Z przygotowaniem wstępnego planu prezentacji i konspektu nie miałem problemu, jednak napisanie tekstu, który zaprezentuję sprawia mi kłopot. Nie mam uzdolnień humanistycznych, więc zwracam się do Was z prośba o pomoc. Co mógłbym jeszcze umieścić w prezentacji? O czym konkretnie powiedzieć?

Oto rozwinięcie mojej prezentacji w pukntach:
• Symbolizm w sonetach Jana Kasprowicza.
• Wieloznaczność tytułu powieści Stefana Żeromskiego pt. ,,Ludzie bezdomni’’.
• Symbol sposobem kreowania, prezentacji bohatera.
• ‟Wesele” Stanisława Wyspiańskiego jako dramat symboliczny, wymowa symboli, rozrachunek z wadami narodowymi.
• Malarstwo Jacka Malczewskiego-czołowego przedstawiciela polskiego symbolizmu.

Bardzo pomocne byłyby wszelkie wskazówki, co byście zmienili/dodali.



Byłbym bardzo bardzo bardzo bardzo wdzieczny jakby ktoś mi pomógł sformułował pytania lub naprowadził mnie jakie pytania może zadać mi komisja. temat: Symbol jako środek wyrazu w poezji i malarstwie.
Omów na wybranych przykładach.
Jana Kasprowicza-Krzak dzikiej rózy w ciemnych smreczynach,
K.Przerwa - Tetmajer - Anioł Pański,
Edward Munch - Krzyk,
Jacek Malczewski - Błędne Koło
Paul Gauguin - Marzenie, Renata
Brzozowska-Ulotność
i Bolesław LEśmian - Fala.

Jestem okropnie zdenerwowany nie wiem na jakie trafie pytania i czy bede umial na nie odpowiedziec. Jak nie odpowiem przynajmniej na jedno to papa?
Dzięki



Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – publiczna szkoła wyższa, powstała w 1818. W swojej historii nosiła także nazwy: Szkoła Rysunku i Malarstwa (w latach 1818-1873) oraz Szkoła Sztuk Pięknych (w latach 1873-1900).

Uczelnia powstała w 1818 roku i początkowo działała jako Szkoła Rysunku i Malarstwa w ramach Oddziału Literatury Uniwersytetu Jagiellońskiego. W roku 1833 została połączona z Instytutem Technicznym, a w 1873 doszło do usamodzielnienia uczelni. Przyjęła ona wtedy nazwę Szkoły Sztuk Pięknych. Pierwszym dyrektorem został Jan Matejko, obecny patron uczelni. Profesorami Szkoły Sztuk Pięknych byli wówczas: Florian Stanisław Cynk, Aleksander Gryglewski i Leopold LĂśffler. Po śmierci Matejki jego następcą był Julian Fałat, który kierował uczelnią aż do 1909. Nadał on Szkole nowy kierunek, angażując przedstawicieli nowych prądów artystycznych, takich jak Teodor Axentowicz, Jacek Malczewski, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Konstanty Laszczka, Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański, Wojciech Weiss, Józef Pankiewicz.

W roku 1900 uczelnia uzyskała tytuł Akademii Sztuk Pięknych, wtedy też wprowadzono nowe przedmioty: grafikę i architekturę. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w Paryżu utworzono Komitet Paryski, który w 1925 stał się oddziałem ASP w Paryżu. W okresie okupacji ASP była zamknięta, reaktywowana po wyzwoleniu. Połączono dwie krakowskie uczelnie artystyczne ASP i Instytut Sztuk Plastycznych. W 1956 przywrócono nazwę Akademia Sztuk Pięknych, a w 1979 nadano imię Jana Matejki.



*31.05.2007* Domek Kata, godz.19.00
Oprawa muzyczna zespół: 100 gram

Jacek Wudarczyk - virtualny wernisaż "Kopie i oryginały" i filmy

"Kopie i oryginały" czyli własne malarstwo i rzeźba oraz autorskie, lekko rzetworzone kopie obrazów Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego, Amadeo Modiglianiego, Jacka Pałuchy. Kolaż filmów - niespodzianka.



" />Kto dzisiaj w Radomiu wie lub pamięta o tym, że pierwszą wystawę, w świeżo wyremontowanym zachodnim skrzydle Muzeum Okręgowego w Radomiu (obecnie Muzeum im. Jacka Malczewskiego), zrealizował zimą 1991 roku Jerzy Czuraj? Towarzyszyła mu grupa zaprzyjaźnionych amatorów malarstwa i muzyki z pionkowskiej ‟Pracowni nr 4”, tego wieczoru, siódmego grudnia w Radomiu spadł śnieg. Kto pamięta, że pierwszym spektaklem – muzycznym performansem z udziałem znanych polskich jazzmenów i ‟pospolitego ruszenia”, zrealizowanym na Małej Scenie nowego gmachu Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego, były ‟Białe Czary” wyreżyserowane w 1992 roku przez Jerzego Czuraja? Nie wiem, czy te wydarzenia, jakby nie było, ważne dla wymienionych radomskich instytucji kultury, mają jakikolwiek ślad w ich dokumentacji. Towarzyszyły im zaledwie chałupniczo wyprodukowane afisze, ilustrują je pojedyncze fotografie ukryte w prywatnych albumach‌

Czytaj całość

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Powered by MyScript