Musze zrobic referat na historie na taki temat: Jakie Znaczenie Miało Powstanie Państwa Wielkomorawskiego W Kontekście Przyszłych Ludów Polski.Zrób Biografie Cyryla i MEtodego - pierwszych apostołów , Słowianskich .Dołacz wzmianke z żywota sw. Metodego o państwie Wislan , oraz mape Polski z Jastarszymi grodami i rozmieszczeniem plemion Polskich. Ma ktos może jakieś linki z tymi wątkami?Prosze o pomoc.Z góry dzieki.
Musze zrobic referat na historie na taki temat: Jakie Znaczenie Miało Powstanie Państwa Wielkomorawskiego W Kontekście Przyszłych Ludów Polski.Zrób Biografie Cyryla i MEtodego - pierwszych apostołów , Słowianskich .Dołacz wzmianke z żywota sw. Metodego o państwie Wislan , oraz mape Polski z Jastarszymi grodami i rozmieszczeniem plemion Polskich. Ma ktos może jakieś linki z tymi wątkami?Prosze o pomoc.Z góry dzieki.
chyba nie myślisz że ktoś napisze Ci cały referat :Up_to_s:
1. Martin
2. Lbednar
Mapa LD
Najazd dzikiej ordy na wysoko rozwiniete plemie
brutalna agresja marnych prymitywnych greków na państwo słówiański
a tak powaznie to chciałem kultura obiąc zelazo oddalone o 3 pola od granic stolicy
Marti postawił miasto przy zelazie i przyszedł Falanga . Zelazo obiołem kultura na 1 ture przed spaleniem Mojej stolicy
Gratki marti
Oczywiście, chodzi mi o Daków zromanizowanych, a do tego pomieszanych ze Słowianami i zeslawizowanych. Góralszczyzna powstała przez nałożenie się fali koczowniczych pasterzy wołoskich (z dodatkami południowosłowiańsko-illirskimi), zapewne silnie zeslawizowanych, oraz słowiańskiej kolonizacji rolniczej. Gdzieniegdzie jeszcze dziś da się poznać, czy jest to wieś słowiańska, czy wołoska.
Ale wracając do tematu obecności obcych grup etnicznych - to, że takie grupy u nas istniały w Starożytności, nie ulega raczej wątpliwości. Podobno w Puszczy Białej na Mazowszu istniała enklawa ludności laponoidalnej (Finowie? Lapończycy?). Potwierdza to typ osadnictwa (chrakterystycznego dla ludności myśliwsko-zbierackiej), antropologia (główny rezeruwar rasy laponoidalnej w Polsce) i mapa Ptolemeusza, na której w tym mniej więcej miejscu występowało plemię Finnów. Może masz jakieś dane z wykopalisk na ten temat?
Nie mam więc zamiaru kwestionować istnienia grup obcojęzycznych. Problem nie polega na dowodzeniu, że między Słowianami żyły jeszcze jakieś inne grupy, tylko na dowodzeniu, że Słowian tam nie było - a to nie to samo.
Poza tym pamiętaj, że uznanie, iż kultura materialna nie musiała pokrywać się z językiem (a zatem z kulturą duchową) - co jest zresztą słuszne, to broń obosieczna. Podobnie ludność posiadające kulturę wzorowaną na dackiej czy celtyckiej wcale niekoniecznie musiałą być tożsama z Dakami czy Celtami. A to tym zwykle się nie pamięta.
Za pierwszą wzmiankę o Słowianach uważa się informację o Neurach u Herodota.
Pliniusz Starszy - „Historia naturalia” pisał o Wenedach u schyłku I w. n.e.
Korneliusz Tacyt - „Germanica” pisał niewątpliwie o naszych przodkach Wenedach, choć widział w nich lud germański.
Klaudiusz Ptolemeusz – „Nauka geografii” opatrzona w mapy, podaje wiele plemion dorzecza Wisły.
Priskos z Panion – „Historia” prawdopodobnie zetknął się ze Słowianami i zapisał nazwę ich trunku – „medos”.
Jordanes (historyk gocki) w historii gotów podał kilka informacji o Słowianach i Wenetach.
„Żywot św. Metodego” – „wielki książę siedział na Wiśle…”.
Alfred Wielki (król Anglii) – opis Germanii zawiera relację kupca Wulfstana z podróży do Truso, w której wspomina o Wenedach i kraju Wiślan.
al Masudi (arabski uczony) – „Łąki złota i drogich kamieni” wiele informacji o Słowiańskich plemionach, ale nazwy są trudne do interpretacji.
Konstantyn Porfirogeneta (cesarz bizantyjski) – „O zarządzie państwa” pisząc o sąsiadach podał wiele informacji o Słowianach, głównie południowych, ale wspomniał też naszych Lędziców (Lendzanenoi, Lendzeninoi) oraz znad Wisły - Dicike lub Licike.
Tzw. „dokument praski z 1086” – Wymienia plemiona śląskie.
Wcześniej wymienione pominąłem.
Są jeszcze kroniki, roczniki, żywoty świętych, dokumenty i listy.
Jeśli trzeba mogę je przytoczyć, ale czy jest sens przepisywać książkę?
Nie ma to jak „czworaczki”. T. I – J. L. Wyrozumski. :roll:
jednak plany te krzyżuje najazd chrystianizacyjny Wiatki w 1005 roku
Ekhem, do tej pory było ustalone, że w miejscu dzisiejszego Kazachstanu istnieje państwo X, które chrystianizuje Wiatkę i bałtyjskie plemiona Prusenii. Więc może lepiej zrobić jedną, dużą Ruś, na której w XII wieku zaczęło się rozbicie dzielnicowe, a głównymi ośrodkami państwowości zostają Lubacz, Krajenna, Wiatka i Spalsko. Krajenna prowadzi ekspansję na wschód i chrystianizuje Bałtów, Wiatka wojuje z Kolaszynem, Spalsko idzie w stronę Worastanu, a Lubacz rozwija flotę. W XIII wieku najazd turecki przypieczętowuje rozbicie Rusi. Najpierw armia Krajenny ponosi sromotną klęskę w przygranicznej bitwie. Siły tureckie dzielą się na trzy grupy: Kazachowie zostają na miejscu (Krajenna już na zawsze traci większość swojego terytorium), część idzie na wschód, a część na południe. Turcy idący na wschód ponoszą klęskę w starciu z resztkami armii Krajenny oraz przybyłymi na pomoc siłami Prusenii i chrześcijańskich krajów słowiańskich, co zmusza Turków do odwrotu na południe.
W tym czasie południowa grupa Turków idzie na Wiatkę, rozwala jej armię i tworzy Chanat Sarajski. Wkrótce całe terytorium Wiatki dostaje się pod rządy Saraja. Turcy posuwają się dalej na południe, łączą się z drugą grupą (tą, której nie udało się z Prusenią) i idą na kraje mantryjskie, a potem dalej, do Afryki.
Mapa przedstawia Ruś w XIII wieku i szlak tureckich wojsk.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|