mapa Rzeczpospolitej

Tematy

biblia


Ja do końca nie wiem jak o Nim mysleć. Z jednej strony budzi on moją sympatię, te wszystkie błyskotliwe zwycięstwa, upór w dążeniu do celu i tak dalej... Z drugiej strony - Cezar obalił republikę. Jakie miało to konsekwencje dla rozwoju późniejszych społeczeństw? (...) Wcześniej - i gdzie indziej - tak naprawdę istniała dyktatura.
Czy Rzym z czasów przed Cezarem wyprzedzał epokę? Czy Cezar nie wykonał czasem "cofnięcia" w rozwoju społecznym ludzkości (powiedzmy - Europy) ?


Republika rzymska w I w. p.n.e. to ustrój przeżarty przez korupcję i nieskuteczny. Rzym bardzo potrzebował mądrych rządów silnej ręki i zamordowanie Cezara było strasznym błędem. Rzym za czasów Oktawiana osiągnął jeszcze większą potęgę i rozwijał sie doskonale bez wojen domowych, które tak nękały Rzym pod koniec republiki. Oczywiście jedną z nich rozpoczął sam Cezar, ale nie było innego sposobu na uleczenie Rzymu. Gdyby nie zbrodnia Brutusa i spółki przejęcie władzy przez Oktawiana pewnie byłoby płynne i bezkrwawe. Ale to już historia alternatywna. :wink: Juliusz Cezar to moja ulubiona postać historyczna. Jego upór i zdolność prawidłowej oceny sytuacji pozwoliła mu dojść na sam szczyt, ale idealistyczny palant nie pozwolił mu długo cieszyć się własnymi osiągnięciami.


Republika - choć w innym stopniu - wróciła dopiero w Rzeczypospolitej Polskiej - Szlacheckiej.

Uważam, że ten ustrój zgubił państwo polskie i doprowadził do zniknięcia Polski z mapy na 123 lata, gdyż kompletnie sparaliżował państwo.




A jakie Madagaskar ma zasoby naturalne, z których moglibyśmy czerpać korzyści?
Dużo ziemi. Ale pomysł nawet fajny w końcu Niemcy jakby zajęli polskę w 1939 można by było uciec na rzeczpospolitej wschodnio- afrykańskiej i nie nazywało by sie że Polska na kilka lat znikła z mapy świata.



Randal, nie zgadzam się z Tobą. Po raz kolejny, widzę, ścieramy się o tę samą kwestię, co przy eventach dworskich. Dynasteia jest tak skonstruowana, że GMów ogranicza nie mechanika, ale wyobraźnia i rozsądek. Questy, analogicznie jak eventy dworskie, są pomocą dla GMa, źródłem inspiracji i możliwościami. Czy wszystkie wydarzenia w państwie były spowodowane działaniami władcy? Jako pasjonaci historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów chyba obaj stwierdzimy, że wśród wydarzeń z dziejów naszego pięknego kraju coś takiego jak inicjatywa prywatna (magnacka, szlachecka, purpuratów) niejednokrotnie powodowała zawirowania w państwie.

Pomysł questów, jak wszystko, co powstało mechanicznie na Dynastei, jest dla GMów, dla ich wygody i uatrakcyjnienia gry. Nie wiem jak Ty, ale ja większych zastrzeżeń do GMów, czy prowadzących fronty, czy bieżącą rozgrywkę, nie mam. Ufam w ich zdrowy rozsądek i jeżeli wybiorą opcję losowania questów, a nie wyboru (to już ich zbójecka rzecz), to jeśli znajdą coś skrajnie niepasującego do danej sytuacji w państwie, to po prostu przerzucą wynik. Ale taka mapa myśli, taka ściąga, którą właśnie przygotowujemy, jest pomocą dla GMów i tak właśnie powinna być odbierana. GMowanie daje tyle bieżących trudności i tyle pochłania czasu, że wymaganie, aby każdy GM myślał o dodatkowej fabule dla 7-8 graczy pod sobą to utopia. Sam prowadziłeś i wiesz, jak to jest.



MŁODY OBYWATEL-MŁODA OBYWATELKA *

1. Poznał/a historię godła i barw narodowych.
2. Wie, co oznaczają i potrafi się wobec nich zachować. Zaśpiewał/a hymn państwowy.
3. Odszukał/a na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedził/a lub chciałby/chciałaby odwiedzić.
4. Zapoznał/a się z częścią statutu szkoły, zawierającą prawa i obowiązki ucznia. Angażuje się w życie swojej klasy.
5. Poznał/a daty polskich świąt narodowych. Wie, na pamiątkę jakich wydarzeń zostały ustanowione. Przygotował/a z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich.


OBYWATEL-OBYWATELKA * *

1. Współpracuje z samorządem szkolnym. Przygotował/a kampanię promującą prawa i obowiązki uczniowskie.
2. Angażuje się w życie szkoły.
3. Poznał/a najważniejsze fakty z historii najnowszej Polski.
4. Dowiedział/a się, gdzie znajdują się najważniejsze urzędy w jego/jej miejscowości i gminie. Przygotował/a mapę miasta przedstawiającą ich lokalizację oraz główne sprawy jakimi się zajmują.
5. Zorganizował/a dla drużyny wycieczkę do urzędu gminy lub miasta.


OBYWATEL RZECZYPOSPOLITEJ-OBYWATELKA RZECZYPOSPOLITEJ * * *

1. Zapoznał/a się z najważniejszymi prawami i obowiązkami obywateli RP.
2. Wie, na czym polega demokracja. Brał/a udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.
3. Zgromadził/a własną biblioteczkę książek o historii najnowszej Polski. W młodszej drużynie lub zastępie przygotował/a i przeprowadził/a grę o historii najnowszej kraju.
4. Orientuje się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych kraju. Zapoznał/a się z podziałem polskiej sceny politycznej. Dowiedział/a się, kto sprawuje najważniejsze funkcje państwowe.
5. Angażuje się w pracę parlamentu młodzieży lub jednej z młodzieżowych organizacji. W swojej działalności godnie reprezentuje ZHP.



Nadejszła wiekopomna chwila – chciałoby się rzec. Było wiele spekulacji, fani gry nie mogli spać po nocach i pisali petycje do producenta, na forach dochodziło do starć między zwolennikami tezy o potędze Rzeczypospolitej na początku XVIII w., a tymi którzy dowodzili, że to już przeszłość i nasz kraj był wtedy, co najwyżej poligonem dla sąsiednich mocarstw. Emocji było co niemiara – ile będzie frakcji grywalnych i czy będzie wśród nich Polska. Tak było. Aż do 21 stycznia 2009 roku. Wtedy to właśnie na oficjalnej stronie gry pojawił komunikat o takiej treści:

Poland-Lithuania Confirmed! Poland-Lithuania have been confirmed as playable in our latest Faction Feature!
Rzeczpospolita Obojga Narodów potwierdzona, jako grywalna frakcja w Empire Total War!

Jeśli ktoś do tej pory jeszcze miał wątpliwości, to teraz już wszystko jest jasne. Kolejny Total War będzie przełomowy pod wieloma względami, ale nie zmieni się jedno – Polska będzie w nim frakcją grywalną. Autorzy umieścili też krótką charakterystykę naszej pozycji na początku rozgrywki. Wynika z niej, że łatwo to nasz kraj mieć nie będzie. Wokoło sami agresywni sąsiedzi, pragnący uzyskać dominującą pozycję nad Bałtykiem i w Europie środkowo-wschodniej w ogóle, a my samym środku tego wszystkiego. Jednak jak zapewniają twórcy, sprytny monarcha może wykorzystać ścieranie się często sprzecznych interesów sąsiadów i poprzez zawieranie korzystnych sojuszy i ostrożną politykę, wyjść z tego obronną ręką. Szwecja, Rosja, Prusy, Austria, Turcja – tylko od nas zależy czy te państwa doprowadzą nasz kraj do zniknięcia z mapy świata, czy też pomogą nam pobić potencjalnego agresora i odzyskać pozycję lokalnego i światowego mocarstwa.

Tak w ogóle to jestem tym wszystkim bardzo mile zaskoczony. Okazuje się, że twórcy nie tylko dali nam szansę poprowadzenia naszego kraju do zwycięstwa i uniknięcia rozbiorów, ale nie postawili nas na straconej pozycji i zadbali o realia. Ba, nawet flaga i herb Rzeczypospolitej Obojga Narodów są jak najbardziej historycznie poprawne.

Pod takimi sztandarami być może już w marcu poprowadzimy do boju połączone siły Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego, odnosząc spektakularne zwycięstwa na lądzie i (po raz pierwszy!) na morzu!



http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Lithuanian_state_in_13-15th_centuries.png
Nie czytałeś np. "Kroniki Polski" pod red. Andrzeja Nowaka, wydanej w 2000? Tam jest dokładna mapa Polski i Litwy w XV wieku. Kurde, musiałem się z tą pozycją rozminąć. Może to dlatego, że jedyny Nowak którego czytuję to Jerzy Robert
To, że Rzeczpospolitą rządziła wtedy nie polska, tylko litewska dynastia. W dodatku, dużą część sukcesów - tak politycznych, jak i wojskowych - w tym okresie - zawdzięczamy Litwinom. Nawet w czasie powstania kozackiego na Ukrainie, kiedy Polacy dostawali baty - pob Korsuniem, nad Żółtymi Wodami i pod Piławcami - Litwini, pod wodzą Janusza Radziwiłła - dobrze sobie radzili w walkach z powstańcami.
W ogóle to powiedziałbym, że Litwini to waleczniejszy naród niż Polacy. W końcu to Litwini (w tym Żmudzini) wieloktotnie pokonywali niemieckich rycerzy zakonnych, podczas gdy Polacy od roku 1308 (rzeź Gdańska) do 1410 nie wygrali z krzyżakami ani jednej duzej bitwy - bo dwa małe zwycieśtwa pod Kowalem w lipcu 1327 i pod Radziejowem 27 września 1331, w dodatku tego drugiego przyćmionego taktyczną porażką pod Płowcami, nie miały większego znaczenia. A Litwini - 22 września 1236 rozbili kawalerów mieczowych pod Szawlami, w 1259 pokonali krzyżaków pod Szkuodas, 13 lipca 1260 pokonali krzyżaków w wielkiej bitwie nad jeziorem Durbe, 16 lutego 1270 i 5 marca 1279 pokonali krzyżaków pod Karusami i Aizkraukle, w 1298 pokonali ich pod Neuer-Muehlen, w 1320 pokonali ich pod Miednikami. Co prawda, ponieśli też kilka klęsk, ale jednak bilans ich dokonań jest znacznie pokaźniejszy niż dokonania Polaków, którzy w 1308 nie zdołali zapobiec utracie Pomorza, później przegrali pod Pyzdrami, a w 1330-1332 utracili całe Kujawy (w tym Bydgoszcz ) i część ziemi sieradzko-łęczyckiej i ziemię dobrzyńską. Bernardzie a czy to ma fundamentalne znaczenie? Moim zdaniem nie ma żadnego. To był jeden kraj, więc tamtejsze sukcesy i porażki były dziełem Rzeczypospolitej Obojga Narodów a nie Polski czy Litwy oddzielnie. Takie segregowanie nie ma najmniejszego sensu. Co twoje wyliczanie ma na celu? Umniejszanie mego poczucia dumy z dokonań moich rodaków? Jeśli tak, to brniesz w ślepą uliczkę.




Ale al. Rzeczypospolitej jest zaznaczona jak ulica jednojezdniowa
I z mapy w ogóle nie wynika, jak to 217 będzie tam zawracać.



Ok, spróbuj na podstawce dobrze odwzorować mapę Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Że się nie da? No właśnie.



Pisałem kiedyś o samym mount and blade, teraz to znaczy 20.11.09, wychodzi dodatek o dumnym tytule Ogniem i Mieczem Czas na wspaniałe szarże Husarii !!

dla nie wtajemniczonych podstawka mount and blade jest grą RPG, w której wcielamy się rolę młodego ambitnego człowieka dążącego do władzy w czasach przybliżonych do późnego średniowiecza na kontynencie zbliżonym do europy. Gra nie powala grafiką, ale chodzi praktycznie na każdym kompie, nadrabia za to różnorodnością uzbrojenia (koło 300 broni każdy typ i rodzaj ma swój własny sposób użytku), rozwiniętym systemem jazdy konnej, ogromnym światem z wyjątkowym systemem generacji map gdzie się rozgrywa bitwa /małe słowo wyjaśnienia: główna mapa wygląda mniej więcej jak w Herosach tylko że jest w pełni 3D, po rozpoczęciu bitwy mamy zbliżenie na pole bitwy, generowane tak jak to widzieliśmy na głównej mapie/, niesamowity i realistyczny system walki w bitwach do 160 jednostek na mapie, rozwinięty system klasowania jednostek i najważniejsze, niezapomniane oblężenia zamków gdzie każdy jest inny. Jeżeli pamiętacie grę Twierdza to mniej więcej to samo tylko w 3D.

Tyle o podstawce a teraz o samodzielnym rozszerzeniu gry (to znaczy że nie musicie bulić za podstawkę). Gra jest już teraz konkretnie zlokalizowana (gdzieś w pobliży Rzeczpospolitej i wiej granicach), w konkretnym czasie (około 1654 roku).
Fabularnie gra nawiązuje do Trylogii Sienkiewicza (raczej mniej niż więcej). Czyli będziemy mieć szwedów, tatarów, kozaków i ruskich do wytłuczenia w kampanii polskiej, a kampanii mam 3 więc będzie co robić. Nowością jest dodanie broni palnej, swoją drogą ciekawe czy będą działa? oraz samo zlokalizowanie gdzieś gry. Gra będzie się toczyć równolegle do wydażeniń historycznych i np. będziemy mogli wziąć udział w obronie Jasnej Góry (oczywiście jeżeli dopuścimy do jej oblężenia).

Podsumowując w końcu dostaniemy grę opowiadających o czasach w których Polska mogła jeszcze skopać nie jeden tyłek. Dostaniemy to w dopracowanej oprawie graficznej i mam nadzieje i muzycznej.
Poniżej tailer gry:
http://www.youtube.com/watch?v=UUbvxqRpebM
oraz strona gry: http://www.oim.valkiria.net

Amor Patriae nostra lex jak mawiali Husarze

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Powered by MyScript