Po przeczytaniu ostatnich postów pozostanę jednak przy swoim. Co mamy, to wiemy, problem jednak z tym jak to co mamy wykorzystać z pożytkiem dla miasta i jego mieszkańców. Trzeba się zdecydować jaki charakter ma mieć to miasto (sprawa wsi i agroturystyki to odrębny temat) i w związku z tym jakiego turystę chcemy tu widzieć? Czy zusowskiego kuracjusza, który w kawiarni skrupulatnie odlicza drobne za herbatę, czy masowego lecz również niezbyt zamożnego wędrowca typu student, czy może mniej licznego, ale uzbrojonego w gruby portfel turystę biznesowego?
Jeżeli postawimy na grubszy biznes, to trzeba się zastanowić jaka infrastruktura będzie potrzebna do zrealizowania tego planu i wtedy trzeba zacząć szukać tych, którzy mogą tu zainwestować. Na naszych lokalnych biznesmenów nie liczyłbym, gdyż ich na milionowe inwestycje raczej nie stać. Trzeba więc podjąć działania marketingowe kierujące ofertę w kierunku tych, którzy mają pieniądze i szukają miejsca, gdzie mogliby je korzystnie ulokować. Ale żaden poważny biznesmen nie włoży pieniędzy w wirtualny interes, dlatego trzeba mu pokazać przyzwoicie opracowaną strategię rozwoju turystyki biznesowej popartą biznesplanem, który pokaże, że lokacja środków w ten biznes przyniesie nie tylko zwrot z inwestycji w niedługim czasie, ale i godziwy zysk.
Jest w tym wszystkim miejsce i dla partnerstwa publiczno-prywatnego, jak i dla działań z zakresu pozyskiwania unijnych środków pomocowych kierowanych przede wszystkim na usprawnienie istniejacej i rozwój nowej infrastruktury za którą odpowiedzialna jedt władza lokalna, jak np. drogi czy przejścia graniczne. Marketing terytorialny, to najogólniej mówiąc umiejętność sprzedaży konkretnego miejsca. Powinniśmy umieć sprzedać swoje miasto jako teren atrakcyjny dla inwestora zewnętrznego, który lokując tutaj swoje pieniądze da miejsca pracy nam i naszym rodzinom. Wtedy nie trzeba będzie migrować za pracą do Irlandii, czy innego kraju, gdyż nasz potencjał ludzki w postaci dobrze wykształconej młodej kadry będzie mógł być wykorzystany na miejscu. Aby tak się jednak stało Lądek musi w końcu dojrzeć do tego, aby postawić w wyborach na kogoś nowocześnie wykształconego, z otwartą głową, kto nie boi się wyzwań i potrafi swoją wizją i entuzjazmem zarazić otaczającą go kadrę urzędniczą, a tych którzy tego entuzjazmu nie zechcą podzielać poprostu pozbędzie się, aby nie byli hamulcowymi pozytywnych przemian.
Czy gry planszowe wypromują nasze miasta?
Anna Malinowska2009-03-06, ostatnia aktualizacja 2009-03-07 11:25
Do czego nam to potrzebne? Nie ma u nas nic ciekawego. Nic na siłę, szkoda pieniędzy - mówią specjaliści od promocji w przededniu ogólnopolskiego Festiwalu Promocji Miast i Regionów.
Zgłaszać się można jeszcze do poniedziałku. Miejscowości i województwa, które przedstawią najciekawsze pomysły, w nagrodę otrzymają darmową kampanię reklamową w całej Polsce. Ale zyskają też ci uczestnicy konkursu, którzy nie wygrali - impreza w poprzednich dwóch edycjach stała się bowiem okazją do zapoznania się z doświadczeniami sąsiadów. W zeszłym roku najwięcej pochwał z miast naszego regionu zebrały Mysłowice - za OFF Festival, oraz Ruda Śląska - za kampanię billboardową "Ludzie-bogactwo Rudy Śląskiej". Katowice nie wzięły udziału w zeszłorocznej imprezie. W tym roku będzie inaczej. Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu, nie chce jednak mówić o szczegółach. Wyjawia tylko, że jednym z kilku pomysłów na promocję miasta ma być gra planszowa z zasadami podobnymi do tych w "Monopoly". Również Ruda Śląska będzie się promować poprzez wykorzystanie gry planszowej. Dwa projekty na festiwal wysłał Radzionków. Jeden związany jest z dziesięcioleciem odzyskania samodzielności, drugi natomiast - z Festiwalem Ulicznym. Po zeszłorocznym sukcesie poważnie do imprezy podchodzą też w Mysłowicach. - Kończymy ostatnie opracowania. Do poniedziałku na pewno zdążymy - tylko tyle powiedziała nam Małgorzata Jędrzejczyk z biura promocji mysłowickiego magistratu.
Urząd marszałkowski na festiwal wysłał kampanię billboardową ze sloganami reklamującymi różne miasta. Pamiętacie np. "Śląskie Grube Rybnik"?
Okazuje się jednak, że nie wszyscy do udziału w festiwalu podchodzą z takim samym entuzjazmem. Zdaniem Bohdana Dzieciuchowicza, specjalisty od spraw wizerunku, nie ma szans na sukces bez wyśmienitego produktu. - Nie bardzo wiem, co promować w Katowicach. Podobnie w paru innych miastach na Śląsku. Trzeba znaleźć jakąś niszę, jak być może zabytki postindustrialne - mówi Dzieciuchowicz. - Miasta - jako całość - nie są ciekawe. Nie wiem, czy udział w tym festiwalu jakoś specjalnie wpłynie na promocję miejsca. Dla mnie wyznacznikiem do sukcesu nie są konkursy, ale ludzie, którzy spacerują, oglądają i wracają - dodaje.
Niektórzy urzędnicy podzielają ten pogląd i nie wezmą udziału w festiwalu. Tychy szykują się na przyszły rok, w Żorach uznano, że nie ma tam nic ciekawego do pokazania. Na festiwalu zabraknie także Gliwic. - Nie ma się co wygłupiać. Oczywiście, można na siłę znaleźć jakiś projekcik, wysłać urzędnika do Warszawy, zapłacić za jego hotel i dietę, ale po co? Nic na siłę - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik urzędu w Gliwicach.
Inaczej na to patrzy Adam Hajduga z biura promocji urzędu marszałkowskiego. - Festiwal to największe wydarzenie w marketingu terytorialnym w Polsce. To nie tylko prestiż, ale również nagrody. Poza tym sam udział gwarantuje możliwość spotkania się z ekspertami z branży, wymianę doświadczeń, podpatrywanie konkurencji - mówi.
" />Każde przedsiębiorstwo, które wychodzi poza swój rynek macierzysty musi mieć opracowaną strategię ekspansji międzynarodowej. Pierwszym i najważniejszym krokiem w tym procesie jest wybór terytorium rynku na którym firma zamierza konkurować. Podstawową przyczyną wyboru terytorium rynkowego są bariery handlowe takie jak: taryfy i kwoty importowe oraz regulacje dotyczące zagranicznej własności a także odmienności w zakresie prawa, języka, upodobań i zachowań ludzi. Istotnym aspektem w strategii międzynarodowej jest dostosowanie produktów i programów do zagranicznych potrzeb, preferencji, kultury, języka, klimatu itd.
Wyróżnia się dwa podstawowe typy strategii ekspansji międzynarodowej firm: a) strategia wielonarodowa - opiera się na założeniu iż rynki krajów, w których firma działa, różnią się istotnie co do gustów i preferencji odbiorców, co do warunków konkurencji, warunków prawnych i politycznych. W tym kontekście strategia polega na dostosowaniu cech produktu i całego marketingu mix do gustów i preferencji klientów w danym kraju. Strategia ta oznacza również ograniczenie sprzedaży produkcji wytworzonej w danym kraju tylko do rynku lokalnego, oznacza także bazowanie wyłącznie na czynnikach wytwórczych pochodzących z rynku lokalnego. Strategia ta oznacza wysoki stopień decentralizacji decyzji przejawiający się w przekazaniu zarządom spółek na rynkach lokalnych uprawnień do podejmowania decyzji, zarówno o charakterze operacyjnym jak i strategicznym dotyczącym danego rynku. Zalety - podstawową korzyścią jest lepsze przystosowanie cech produktu i marketingu do preferencji rynku lokalnego, większa elastyczność działalności firmy na rynkach lokalnych, będąca konsekwencją mniejszej skali działania. Wady -wyższe koszty wynikające z mniejszej skali działania, i z dublowania funkcji (obsługa klienta administracji zarządu). b) strategia globalna - oparta jest na założeniu, iż rynki, na których firma istnieje lub zamierza wejść, są rynkami homogenicznymi (upodobania konsumentów, warunki społ-polit, prawa kulturowe są do siebie podobne bądź są identyczne). Założenie takie oznacza, że firma produkuje i sprzedaje na wszystkich rynkach wyroby identyczne, oraz prowadzi jednorodne działania marketingowe. Zaletami jest obniżenie kosztów w skutek efektu ekonomiki skali i wyeliminowania pewnych funkcji (ogniw wartości). Wadami są: gorsze przystosowanie do preferencji rynku lokalnego, mniejsza elastyczność.
Państwa, które korzystają z udziału w międzynarodowym podziale pracy przyjmując na swoim terytorium filie firm globalnych odnoszą korzyści między innymi takie jak: zwiększenie potencjału produkcyjnego i liczby miejsc pracy. Dotyczy to przede wszystkim inwestycji polegających na budowie nowych jednostek i rozbudowie już istniejących. Poza tym firmy te znają możliwości zbytu swoich produktów na rynku światowym co zmniejsza koszt uzyskania informacji oraz ryzyko niepowodzenia. Dzięki tym firmom następuje przepływ technologii i wiedzy, które są wykorzystane w gospodarce kraju w którym są filie. Firmy międzynarodowe są bardziej mobilne niż przedsiębiorstwa rodzime. Polega to na tym, że pierwsze mogą prawie natychmiast reagować na niekorzystne zmiany dokonujące się w miejscu dotychczasowej lokalizacji i przenieść produkcję lub jej część tam gdzie można osiągnąć lepsze efekty.
Przeciwnicy firm lokalnych sugerują, że wykorzystują one miejscową ludność i eksploatują nadmiernie surowce płacąc za nie niskie ceny. Dotyczy to przede wszystkim krajów rozwijających się. Kolejnym argumentem przeciwników przyjmowania obcego kapitału jest możliwość manipulowania cenami. Władze podatkowe i celne danego kraju mają obowiązek przeciwdziałania takim praktykom.
Firmy globalne oddziaływują na strukturę, rozmiary i kierunki światowego importu i eksportu. Jedną z konsekwencji globalizacji jest wzrost znaczenia firm międzynarodowych we współczesnym świecie. Firmy te ciągle rozrastają się, rozszerzają swoją ekspansję terytorialną oraz zacieśniają powiązania między sobą. Dokonuje się to poprzez powstawanie fuzji, dokonywanie przejęć, jak również zawieranie umów kooperacyjnych a także negocjacji i porozumień zawieranych między poszczególnymi firmami globalnymi.
Podsumowując należy stwierdzić, że ekspansja firm międzynarodowych oznacza zarówno korzyści jak i zagrożenia. Dla wielu krajów firmy te są szansą na rozwój i postęp. Przedsiębiorstwa te działają głównie na rynkach niedoskonale konkurencyjnych, dlatego też jednym z podstawowych zadań polityki gospodarczej wobec nich jest niedopuszczenie do pogłębienia tych niedoskonałości. Filie firm międzynarodowych w krajach w których powstały muszą być kontrolowane przez władze gospodarcze, aby nie dopuścić do nadużyć przynoszących szkody lokalnym pracownikom, nabywcom lub całym społeczeństwom. Efektywne wykorzystanie szans jakie stwarza globalizacja zależy od formy zorganizowania przedsiębiorstwa i jego aktywności międzynarodowej a także od sytuacji konkurencji na rynkach międzynarodowych. Globalizacja w ujęciu do przedsiębiorstw swoim zakresem działania odnosi się głównie do pojęcia strategii globalnej i ściśle wiąże się z elementami umiejętnego zarządzania strategicznego w firmach występujących na rynku. Strategia ogólnoświatowa, będąca zintegrowaną strategią globalną jest wyzwaniem stojącym przed kierownictwem każdego przedsiębiorstwa międzynarodowego. Umiejętność opracowania i wdrożenia skutecznej strategii globalnej jest ze względu na swoją trudność prawdziwym testem sprawności zarządzania strategicznego firmą. Postęp nauki i techniki, rozwój poszczególnych gospodarek i rynku międzynarodowego, rosnący potencjał i ekspansja międzynarodowych firm to główne czynniki, które uruchomiły współczesne stadium procesu globalizacji gospodarczej. Ekspansja firm międzynarodowych odzwierciedla zmianę technicznych i ekonomicznych warunków konkurowania przedsiębiorstw i krajów, a także przepływów kapitałów i towarów w skali międzynarodowej.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|