Nie było tak źle myślałem że będzie gorzej ale lepiej nie zapeszać i poczekać na sprawdzenie albo przynajmniej na odpowiedzi.
Do rozprawki użyłem:
Marek Kamiński
Mały Książę
Emigracja w historii Polski(głównie wielka emigracja i emigracje w czasie II WŚ)
Mam do napisania rozprawkę na temat tego czy marzenia są człowiekowi potrzebne. Rozprawkę sobie napisze ale nauczycielka kazała posłużyć się też przykładami z literatury. I tutaj prośba o podanie przykładów z literatury marzeń na poziomie GIMNAZJUM.
Na razie mam tylko Dedala, w pewien sposób Romeo i Julia, Mickiewicz w Panu Tadeuszu „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga, Łam, czego rozum nie złamie.” (fragment z neta nie wiem czy w kontekście jest dobrze ;/), Mały Książę, ten bohater książki "Tajemniczy Ogród", Don Kichote i dalej coś jeszcze by się przydało
ja dalem przyklad z tekstu IV,odyseusza i maly ksiaze
takie same podalem Ale cos czuje , że mi kiepsko poszło. Nie staralem sie tylko walilem co mialem w głowie i zobaczymy co to bedzie na probnym mialem 12 pkt na 12 z rozprawki a teraz bedzie moze 7-10 oby
pozdro i zycze powodzenia jutro
ja dalem przyklad z tekstu IV,odyseusza i maly ksiaze
takie same podalem Ale cos czuje , że mi kiepsko poszło. Nie staralem sie tylko walilem co mialem w głowie i zobaczymy co to bedzie na probnym mialem 12 pkt na 12 z rozprawki a teraz bedzie moze 7-10 oby
pozdro i zycze powodzenia jutro
wczoraj akurat czytalem te streszczenia
Egzamin gimnazjalny 2009 - arkusze i rozwiązani.. Żałosne są dla mnie osoby, które mówią, że nie wiedzą skąd niby mieli by znać datę powstania listopadowego, że mają słabych nauczycieli. Daty takie jak ta zwyczajnie WYPADA znać, będąc Polakiem oczywiście.
Temat rozprawki - lepiej być chyba nie mogło. Można było dać mnóstwo przykładów z lektur, np. Santiago ("Stary człowiek..."), Skawiński ("Latarnik"), wędrówka do Ziemi Obiecanej, Mały Książe ... tylko to zebrać i rozprawka gotowa.
(Pozdrawiam moją polonistkę, która omawiała z nami "Prośbę o wyspy szczęśliwe" :))
p23b napisał:
> Żałosne są dla mnie osoby, które mówią, że nie wiedzą skąd niby mieli by znać d
> atę powstania listopadowego, że mają słabych nauczycieli. Daty takie jak ta zwy
> czajnie WYPADA znać, będąc Polakiem oczywiście.
>
> Temat rozprawki - lepiej być chyba nie mogło. Można było dać mnóstwo przykładów
> z lektur, np. Santiago ("Stary człowiek..."), Skawiński ("Latarnik"), wędrówka
> do Ziemi Obiecanej, Mały Książe ... tylko to zebrać i rozprawka gotowa.
>
> (Pozdrawiam moją polonistkę, która omawiała z nami "Prośbę o wyspy szczęśliwe"
> :))
''Można było dać mnóstwo przykładów z lektur'' - pod warunkiem że sie je wszystkie przerobiło albo przeczytało:D
credenza napisała:
> Co napisaliście w tym "o czym marzyli emigranci na podstawie tekstu"?
> I jako argumenty do rozprawki napisałam Mały Książe, Odyseja, Stary człowiek i
> morze.
> I czy wie ktoś może czy jak w podaniu nie napisałam swojego adresu w lewym
> górnym roku to odejmą mi punkt? (date i nagłówek mam).
byćmozer nie odejmą bo często 1 pkt. i dzie na kilka elementóew i wystarzcy ze np. 2 na 3 elem są i jest punkt. To zależy od klucza
- Marek Kamiński [ Dobrze pamiętam nazwisko? ],
- Mały Książę,
- Wyprawa morska Odyseusza.
Niestety zabrakło mi trochę czasu i nie mogłam dokończyć ostatniego zadania w
zakończeniu =(.
Btw. jeśli komuś nie zmieściła się rozprawka na tych 2 stronach, to czy można
było dokończyć w brudnopisie z adnotacją, iż cd. na 2 stronie?
Ja napisałam, że jest to scena rodzajowa, a postacie są uproszczone..:D nie
wiem, czy dobrze...
a co zaznaczyliście, przy takim jedym pytaniu do tekstu o Scroogu(Opowieść
wigilijna)..tam, było coś jak autor o tym opowiada.. dezaprobata, obojętność
itd... ????
a co do rozprawki, to z literatury dałam przykład bankiera z książki Mały
Książę, a z arkuszu o Teresie z Kalkuty.. no i jeden własny :)
Chodzilo o podanie anonimowego adresu i nazwiska, a nie bezimienne podpisanie
sie;] chodzilo w tym o to, zeby nikt nie poznal poza twoim okregiem
egzaminacyjnym, ze to twoja praca (po to sa kodowane), ale po czym poznaja, ze
ja sie naprawde nie nazywam Jan kowalski z Bzdziochow mniejszych?;] Pozatym, to
przeczuwalem, ze bedzie podanie, natomiast charakterystyka mnie kompletnie
zaskoczyla. Antygone tez przeczuwalem, jako bardzo "szybka" ksiazke. W gre
wchodzilby jeszcze Maly ksiaze, UE (tutaj musialby byc rozprawka, ale 4
rozprawki pod rzad to przesada), II wojna, no i Sw. Stanislaw. Pozatym pomine
jak spieprzylem zadanie z rozbiorem polski. zapomnialem napisac o ktorym
mowa :D ale co sie dziwic. pol metra odemnie dwie baby z komisji z poza naszej
szkoly (pierwsza lawka:() kto mial jeszcze takiego pecha do miejsca?? u kogo
bylo losowanie miejsc??
Prsoty był ;) Jedyne za co mogą obciąć punkty to podanie bo u nas w szkole nasza klasa tylko tego nie pisała. Otwarte zadania do tekstu o dzieciach banalne. Z obrazem też łatwe. Z histori też prościutkie. Temat rozprawki nie sprawaił mi problemów. (wywiad z Kamińskim, Mały Książe, W pustyni i w puszczy) ale było mnówstwo przykładów. Jak rozmawiał z innymi to wymieniali Odyseja, Stary Człowiek..., Latarnik, Odkrycia geograficzne, Buszujący w zbożu czyli multum! Jeśli mat - przyrodniczy bedzie taki prosty to jestem w raju ;)
A jak wam poszło ?
:*
niepewny twoja rozprawka byla bardziej na temat niz moja ;/ ja w ogole chyba
zle zrozumialam temat.. czy piszac o bohaterach malego ksiecia i opowiesci
wigilijnej ze np ebenezer scrooge sie zmienil byl bardziej radosny i kazdy go
lubil[oczywiscie to obrane w ladne slowa] albo ze maly ksiaze przez to ze byl
wesoly szybko pozyskiwal nowe przyjaznie to bedzie dobrze? ;( kurcze ale
przywalili z tą rozprawka ;/ dobrze ze mat-przyr byl latwyyy ;) odp plz
mój pierwszy raz Ehhh, może się to wydawać dla wielu dziwne, ale ja dopiero drugi raz w życiu
napisałem rozprawkę, pierwszą na egzaminie próbnym w podstawówce miałem 40/40,
teraz będę miał 40-45 wszystkie zamknięte dobrze na otwartych nie licząc
rozprawki straciłem 3 punkty, a argumenty jakie użyłem to mały książę, władca
pierścieni (elfickie ogrody) no i Eden. Myślę że z matmy jutro będzie lepiej,
ale szkoda że konkurs zawaliłem, punkta mi brakło, a być może nie musiałbym
pisać:|
Jestem mile zaskoczone testem – był o wiele łatwiejszy od próbnego(przynajmniej
w moim przypadku – jestem mieszkanką warmińsko-mazurskiego). Troszkę zaskoczyła
mnie charakterystyka, przyznam, że spodziewałam się innych form wypowiedzi,
rozprawki, pamiętnika, krążyła pogłoska o przemówieniu…Nawet nie sprawdziłam,
jak poprawnie napisać charakterystykę – ciekawe, na ile punktów mnie wycenią
Pisałam o Gabrysi Borejko, bohaterce „Jeżycjady” – choć u nas we Fromborku prym
wiódł Mały Książę, Staś i Nel, ewentualnie Antygona – pewnie z racji tekstów
źródłowych . Jestem dobrej myśli! Powiedzcie, proszę, jakie wydarzenie
podaliście do definicji „Polska będzie zatarta na mapie”. Napisałam o III
rozbiorze, ale po pewnych konsultacjach nie jestem pewna…
Serdecznie pozdrawiam wszystkich trzecioklasistów Życzę powodzenia na
jutrzejszych testach(szczególnie humanistom) - Ala Chybińska
o egzaminie, jest ok :) Jestem mile zaskoczone testem – był o wiele łatwiejszy od próbnego(przynajmniej
w moim przypadku – jestem mieszkanką warmińsko-mazurskiego). Troszkę zaskoczyła
mnie charakterystyka, przyznam, że spodziewałam się innych form wypowiedzi,
rozprawki, pamiętnika, krążyła pogłoska o przemówieniu…Nawet nie sprawdziłam,
jak poprawnie napisać charakterystykę – ciekawe, na ile punktów mnie wycenią
Pisałam o Gabrysi Borejko, bohaterce „Jeżycjady” – choć u nas we Fromborku prym
wiódł Mały Książę, Staś i Nel, ewentualnie Antygona – pewnie z racji tekstów
źródłowych . Jestem dobrej myśli! Powiedzcie, proszę, jakie wydarzenie
podaliście do definicji „Polska będzie zatarta na mapie”. Napisałam o III
rozbiorze, ale po pewnych konsultacjach nie jestem pewna…
Serdecznie pozdrawiam wszystkich trzecioklasistów Życzę powodzenia na
jutrzejszych testach(szczególnie humanistom) - Ala Chybińska
Tak, dla mnie "Mały Książę" też jest na raz, nie mogę się nim, proszę Ciebie,
delektować ;)Poznałam go razem z moimi dziećmi, bo wcześniej jakoś nie wpadł mi
w ręce. Dopiero co mój syn czytał ponownie jako lekturę i znowu musiałam
zajrzeć, żeby wspomóc w rozprawce :/
Jak zdać egzamin, nie znając lektur? Moja klasa omówiła do egaminu:Kamienie na Szaniec, Syzyfowe Prace( i
to tak, że do teraz pamiętam Kostruliew czy jakoś tak), Antygone,
Quo Vadis,Romea i Julie, Opowieść Wigilijną, Skąpca, część Dziadów,
Tristana i Izoldę, Opowieści z Narnii, Starego Człowieka i Morze,
Krzyżaków, Mały Książę, Hobitta, Iliadę, i jeszcze wiele innych
opowiadań, wierszy, propozycji, które sami zaproponowaliśmy. Oprócz
tego nauczyliśmy się pisać rozprawkę, charakterystykę, listy,
ogłoszenia a nawet referaty. I już pomijam taki szczegół jak
gramatyka(imiesłowy itp.)
I mogę zapewnić, że do gimnazjum chodzę 3 lata, dlatego sądze, że
dało się przerobić te dwie lektury.
Moim zdaniem nie przerobienie przez 3 lata "Kamieni na szaniec" to
jakaś pomyłka, ale musze przyzanć, że narzucanie laktur było nie w
porządku.
siema.mam do was prosbe bo nauczycielka dałam nam rozprawke ''czy Mały Ksiaze jest bohaterem godnym nasladowania?''Prosze o pomoc czyli jakies argumenty!!jak najszybciej:P
plusiki beda
Pisać mi się nie chce ale tu masz masę wskazówek:
"Arystoteles powiedział, żeczłowiek jest
Arystoteles powiedział, żeczłowiek jest istotą społeczną. Ale co należy rozumieć przez te słowa? Otóż to, że każdy potrzebuje do życia innych ludzi; jest niemożliwością obejść się bez nich. Tak zostaliśmy stworzeni, że nie będziemy normalnie funkcjonować bez drugiego człowieka. Oczywiście, może niektórym się wydawać, że dadzą sobie radę sami. Jestem pewna, że długo nie wytrzymają. Zgadzam się, że każdy czasem potrzebuje chwilę wytchnienia, chce pobyć w samotności, coś przemyśleć, ale ten okres nie trwa długo i potem zawsze wraca się do społeczeństwa. Powinniśmy iść przez życie w towarzystwie innych, wspierać się i pomagać sobie.
Oprócz tego, że niezbędnie potrzebujemy innych ludzi, pragniemy również poczucia bliskości. Świadomości, że zawsze jest ktoś, kto nas wpiera, kto pomaga nam w trudnych chwilach.
Krótkie rozważania na temat związków międzyludzkich.
Pozatym możesz odnieść się np. do książek Antoine de Saint-Exupery'ego np. "Mały Książę" lub "Ziemia, Planeta Ludzi".
Antoine powiedział kiedyś, że "związki serca z sercem są tak konieczne jak powietrze", oznacza to, że obecność innych i ich miłość są niezbędne.
To są pewne podstawy do napisania tej rozprawki.
Oczywiście nie zapomnij o formie tej wypowiedzi.
Schemat I:
1. Hipoteza (przypuszczenie, sformułowanie wątpliwości, postawienie zagadnienia)
2. Argumenty (uzasadnienie, przytoczenie wyjaśnień i dowodów na słuszność hipotezy)
3. Teza (rozwiązanie, sformułowanie twierdzenia, uogólnienia, własnego zdania)
Schemat II:
1. Teza (własne zdanie, twierdzenie)
2. Argumenty (uzasadnienie tezy)
3. Potwierdzenie tezy (podsumowanie, potwierdzenie tezy)
Jeśli zdecydujesz się na "podstawienie" dod drugiego schematu, będzie to o wiele prostsze, zależy ile masz czasu
Jeśli natomiast chcesz napisać ambitniejszą pracę, w schemacie I punkcie 2 możesz przytoczyć właśnie te słowa Exupery'ego ("związki serca z sercem [...]" ale wtedy musisz się opowiedzieć po dwóch stronach, czyli przytoczyć argumenty przeciwne, napisać, że nie zgadzasz się z tym itp.
Mam nadzieję, że chociaż trochę Ci pomogłam
Nie piszę całej pracy, bo warto czasem samemu pomyśleć, jaką wtedy mamy satysfakcję
Życzę powodzenia i wysokiej oceny
Pozdrawiam"
otoz szukam rozprawki na temat " czy zmija podala sluszna mysl ze nawet wsrod ludzi mozna byc samotnym" ksiazka - mały ksiaze
prosze o podanie takich rozprawek
pozdrawiam
Hej mam anpisac rozprawke na temat : "czy chailbys miec takiego przyjaciela jak maly ksiaze?"
Nie jestem slaby w rozprawkach... moze znacie jakies stronki z taka rozprawka bo szukalem i nie znalazlem a moze lubicie to pisac ??
Za pomoc ++++++++
Prawie 5, bo dokładnie to 6 - mowa o nieco większych objętościowo lekturach
"sztywnych", bezalternatywnych.
Podstawa programowa jest zawarta w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych
typach szkół.
Lista lektur dla gimnazjum obejmuje, dopiski w nawiasach kwadratowych moje
(opisują, czy nauczyciel ma wybór w dobieraniu lektury oraz jej zakresu):
1. Wybrane utwory z klasyki światowej:
Biblia (fragmenty)[WYBÓR - bo fragmenty]; mitologia (wybór)[WYBÓR - bo
fragmenty]; Homer: Iliada lub Odyseja (fragmenty)[wybór - bo alternatywa oraz
fragmenty]; Sofokles: Antygona [CAŁOŚĆ, nr 1]; Pieśń o Rolandzie
(fragmenty)[WYBÓR - bo fragmenty]; W. Szekspir: Romeo i Julia [CAŁOŚĆ nr 2]; M.
Cervantes: Don Kichote (fragmenty) [WYBÓR]; K. Dickens: Opowieść wigilijna lub
Dawid Copperfield (fragmenty)[WYBÓR]; A. Czechow: wybrana nowela [WYBÓR]; A.
Saint-ExupĂŠry: Mały Książę lub Nocny lot [WYBÓR]; E. Hemingway: wybrane
opowiadanie [WYBÓR].
2. Wybrane utwory z klasyki polskiej:
Bogurodzica [CAŁOŚĆ nr 3]; J. Kochanowski: wybrane fraszki, pieśni, psalmy,
treny [WYBÓR]; wybór poezji barokowej [WYBÓR]; I. Krasicki: wybrane bajki i
jedna z satyr [WYBÓR]; A. Mickiewicz: wybrane bajki i ballady [WYBÓR], Dziady
cz. II [CAŁOŚĆ nr 4], Pan Tadeusz (fragmenty) [WYBÓR]; J. Słowacki: Balladyna
(fragmenty) [WYBÓR]; A. Fredro (Zemsta) [CAŁOŚĆ nr 5]; H. Sienkiewicz: wybrana
nowela [WYBÓR]; B. Prus: wybrana nowela [WYBÓR]; S. Żeromski: Syzyfowe prace
[CAŁOŚĆ nr 6], wybrana nowela [WYBÓR].
3. Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku [WYBÓR].
4. Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór
pozytywistyczny) [WYBÓR].
5. Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu [WYBÓR].
6. Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży [WYBÓR].
7. Przykłady pamiętnika, dziennika, korespondencji literackich, reportażu, w tym
A. Kamiński: Kamienie na szaniec [CAŁOŚĆ nr 7]; M. Białoszewski: Pamiętnik z
powstania warszawskiego (fragmenty) [WYBÓR].
8. Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do
ogólnopolskiej skarbnicy literackiej [WYBÓR].
9. Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne,
reklamowe [WYBÓR].
10. Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna
(co najmniej jeden w każdej klasie) [WYBÓR].
11. Inne składniki kultury (np. przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska
radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana) [WYBÓR].
+++++
Jak widać, podstawa programowa obejmuje pokażną liczbę tekstów, przy wybieraniu
których nauczyciel ma dużą dowolność. Lista zawiera jednak listę całkowitych
tekstów bezalternatywnych (bez określeń "do wyboru", "fragmenty" oraz bez
możliwości wyboru z kilku pozycji).
Obowiązkowe są:
1. Antygona
2. Romeo i Julia
3. Bogurodzica
4. Dziady cz. II
5. Zemsta
6. Syzyfowe prace
7. Kamienie na szaniec
Z powyższej listy większą objętością charakteryzują się niemal wszystkie lektury
(za wyjątkiem Bogurodzicy), można więc przyjąć, że z perspektywy "wysiłku" przy
czytaniu i analizie tych lektur istotne znaczenie ma 6 pozycji.
Teraz konkluzje:
1. Zakładając, że rok szkolny trwa 9 miesięcy, to 3 lata nauki w gimnazjum to 18
miesiecy. Jedna lektura o poważniejszej objętości przypada więc raz na 3
miesiące (średnio). Jakoś nie chce mi się wierzyć, że na 2 miesiące przed
zakończeniem roku, poloniści nie "przerobili" dwóch poważnych lektur, gdyż
"zamierzali je przerobić w terminie późniejszym". Takie tłumaczenia są moim
zdaniem żałosne.
2. Lista lektur (w tym obowiązkowych) nie jest tajna - powinni ją znać również
rodzice, i to nich spoczywa część odpowiedzialności za edukację własnych dzieci
(tak, tak, moi Państwo - to nie tylko szkoła ma uczyć - również MY). A że nam
się nie chce i z radością zrzucamy odpowiedzialność za edukację NASZYCH dzieci
na innych, to już odrębna sprawa...
3. Lektury obowiązkowe są zawarte w podstawie programowej. Podstawa programowa
to minimalny zakres materiału, jaki domyślnie ma znać uczeń kończący gimnazjum.
W liceum podstawa owa jest swoistym fundamentem, w oparciu o nią jest bowiem
konstruowany program liceum (zapewne zakładający znajomość OBOWIĄZKOWYCH
wcześniejszych lektur). Skąd więc ambicje wybierania się do DOBRYCH liceów,
jeśli nie wykonało się MINIMUM dla gimnazjum?
4. Last but not least. System nauczania w gimnazjum dotychczas był
podporządkowany "zdawalności testów". Poloniści po wcześniejszych testach
gimnazjalnych poczuli się pewnie - występowała przecież pewna powtarzalność (ot,
choćby słynna rozprawka w oparciu o fragment tekstu) i minima programowe olali,
poświecając czas na "naukę poprawnego zdawania testów", nie zawsze mającą wiele
wspólnego z nauką języka polskiego, z poznawaniem literatury.
M.
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwpserwis.htw.pl
|