malarstwo epok literackich

Tematy

biblia

Wczoraj rano miałem wreszcie okazję obejrzeć "płk Chaberta" na kanale "Ale kino!"
Przyznam się szczerze, że jestem zachwycony
Po pierwsze - genialny scenariusz. Balzac jest klasą samą dla siebie, ale scenarzysci na szczęscie nie zmasakrowali (jak to niekiedy bywa w adaptacjach filmowych) oryginału.
Po drugie - Wspaniale ukazany klimat epoki, typy charakterów, delikatne uwarunkowania na linii "stara" (cesarska) i "nowa" (burbońska) władza.
Po trzecie - Koncertowa gra Gerarda Depardieu i Fanny Ardant
Po czwarte - kostiumy, wnętrza itp moim zdaniem bez zarzutu (zwróćcie chociażby uwagę na odtworzony sztandar 1 p.kir. zamiast zwyczajowo dodawanej żołnierzom napoleońskim w filmach trójkolorowej "płachty" bez oznaczeń)
Po piąte - nawiązanie do ówczesnego malarstwa (sceny grzebania poległych pod Iławą żywcem wyjęte z grafik Gericaulta) i literatury (Chabert powołuje się na "Victoires et conquetes")
A sama scena szarży (niezła... ) była moim zdaniem jedynie smakowitym "deserem"
Reasumując - POLECAM!!!
Howgh!




Z tematu wynika jasno, że ma się oprzeć tylko i wyłącznie na tej JEDNEJ powieści. Wiadomo, jakieś dodatki, ciekawostki wypada dodać.
A z matury nie wyleciałem, ale wiem, że nie może być nic ponad temat, a tym bardzie nie może być mniej rodzajów sztuki, niż podano.
"Analiza powieści fantasy lub fantastyczno-naukowej na przykładzie powieści j. verna "podróż do wnętrza ziemi"

Analiza, czyli rozłożenie powieści na czynniki pierwsze.

Jak dla mnie trochę bezsensowny temat, bo masz dokonać tylko i wyłącznie analizy powieści fantasy (a więc konkretnej, rządzącej się pewnymi prawami), używając do tego przykładu jedynie powieść "Podróż do wnętrza ziemi."
Czyli nie bardzo masz do czego porównywać analizowaną powieść, nie możesz zanadto korzystać z innych dziedzin sztuki niż literatura (bo masz analizę powieści [samej, bez jej adaptacji filmowych]).

IMHO :thumbdown:

Najlepsze tematy, są te gdzie możesz podpierać się dziełami z różnych dziedzin sztuki. Jak na przykład mój temat z 2006 roku - "Wizerunek diabła w literaturze i sztuce różnych epok". Książki, malarstwo, film. Można dorzucić komiksy, muzykę, sztuki teatralne i wiele innych...




Wow! :o Szczerze mówiąc nie spodziewałem się takiego odezwu, za co wszystkim dziękuję! ;) Myślę, że jednak pozostanę właśnie przy tym temacie i napewno skorzystam z kilku zaproponowanych uwag :)
Zdaj sobie sprawę, że masz wykorzystać tylko i wyłącznie tą jedną powieść. ;P


Jak dla mnie trochę bezsensowny temat, bo masz dokonać tylko i wyłącznie analizy powieści fantasy (a więc konkretnej, rządzącej się pewnymi prawami), używając do tego przykładu jedynie powieść "Podróż do wnętrza ziemi."
Czyli nie bardzo masz do czego porównywać analizowaną powieść, nie możesz zanadto korzystać z innych dziedzin sztuki niż literatura (bo masz analizę powieści [samej, bez jej adaptacji filmowych]).

IMHO :thumbdown:

Najlepsze tematy, są te gdzie możesz podpierać się dziełami z różnych dziedzin sztuki. Jak na przykład mój temat z 2006 roku - "Wizerunek diabła w literaturze i sztuce różnych epok". Książki, malarstwo, film. Można dorzucić komiksy, muzykę, sztuki teatralne i wiele innych...

No ja tez uważam, że temat jest jakiś taki głupi. Ja bym się IMO nie pchał w taki dziwny temat.

Najlepszymi tematami są takie, w których egzaminatorowi ciężko będzie "zagiąć" Cię oczywistymi rzeczami.
Ogólnie im bardziej zawężony temat, tym lepiej ;)

Zadaj sobie pytanie: "Co mnie interesuje". Zobacz jeszcze raz listę tematów. Wybierz kilka i podaj je tutaj ;)



Romantyzm (z francuskiego roman - powiązane z poezją rycerską, sama nazwa nawiązuje do łacińskiej nazwy Rzymu - Roma) - nazwą tą określa się epokę w historii sztuki europejskiej od lat 80. XVIII wieku do połowy XIX wieku.

Romantyzm jest rozumiany jako prąd ideowy, literacki i artystyczny, który rozwinął się przede wszystkim w Europie Zachodniej i objawiał przeważnie w poezji, malarstwie i muzyce. Romantyzm nie obejmował wszystkich obszarów sztuk plastycznych oraz nie wytworzył jednolitego stylu, dlatego nie stanowi epoki we wszystkich dziedzinach sztuki.



Proszę... narazaie tyle znalazłem w wikipedii



ehhh... czy wszystkie klasy miały się zdecydować do dzisiaj? sorry... termin jest do 30 września, a my musieliśmy oddawać deklaracje już dzisiaj tzn... ja byłam już od dawna zdecydowana... i wybrałam... ehhh... "Zaświaty w wyobrażeniach pisarzy i artystów różnych epok. Omów temat, interpretując wybrane przez siebie przykłady literackie i inne (malarskie, filmowe...)" ahahaaaa, wkopałam sie
ale nie... wg mnie temat ciekawy. tylko, że jeśli teraz można dostać zaledwie 3 punkty za prezentacje... to chyba nie warto? ale cóż... przynajmniej mam już pewną koncepcję



Takim zwięzłym kompendium całości wiedzy o antyku byłyby dwie książki Stanisława Stabryły:
- Starożytna Grecja, Warszawa 1988, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, w serii Biblioteka "Polonistyki",
- Starożytny Rzym, Warszawa 1992, WSiP, Biblioteka "Polonistyki"
+ coś o mitologii, np. J. Parandowski: "Mitologia", albo opracowania o charakterze encyklopedycznym:
- P. Grimal: Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987,
- V. Zamarovsky, Bogowie i herosi mitologii greckiej i rzymskiej, Warszawa 2003 (nowe wydanie, pod zmienionym tytułem, jest dostępne w ksiegarniach)
- M. Grant, J. Hazel, Kto jest kim w mitologii klasycznej, Poznań 2000.
Przestudiowałam dokładnie "Wymagania egzaminacyjna" i "Zasady oceniania arkuszy egzaminacyjnych" - i nie mogę się oprzeć, by nie skomentować to cytatem z Horacego: "Parturient montes, nascetur ridiculus mus. (A.p. 139)":
cała prawie, gęsto zapisana strona formatu A4, a otrzymać można za to najwyżej 5/30 pkt za wypracowanie (za to 16/30 za wykorzystanie podanych tekstów kultury, 4/30 za przedstawienie własnego stanowiska, 2/30 za kompozycję i 3/30 za poprawność językową).
Proponowałabym wic następującą strategię:
1. Poszukać w indeksie do "Hellada i Roma..." Sinki i Stabryły lektur szkolnych z j. polskiego, oraz ich autorów i sprawdzić - na podanych stronach - jakie zagadnienia z kultury antycznej są w nich poruszane.
2. Zapoznać się dokładnie z tymi zagadnieniami (pojętymi szeroko: np. jeśli gdzies będzie wzmianka np. o bitwie pod Maratonem - czytamy o wojnach grecko-perskich w V w. pne.)
3. Przypomnieć sobie to, co wiemy o danej lekturze (jej autorze, epoce itd)
4. Przeczytać uważnie, co piszą na temat danego zagadnienia "antycznego" w wybranych lekturach Sinko i Stabryła (należy potraktować to nieco szerzej: przeczytać co najmniej jeszcze początek rozdziału - wprowadzenie w temat i koniec - podsumowanie)
5. Poszukać dzieł sztuki - najlepiej z różnych epok - ilustrujących temat [poleciłabym książkę Sarah Carr-Gomm: "Arcydziełą światowego malarstwa. Mity. Postacie. Symbole", Warszawa 2003 (moge udostępnić, ale tylko na chwilę (do skserowania tekstów) lub do czytelni, bo będę stale z tego korzystac na zajęciach dla polonistów.
6. Napisać wypracowanie o funkcjonowaniu danego zagadnienia w literaturze starożytnej i polskiej (np. "odyseusz w literaturze starożytnej i polskiej", "Wojny grecko-perskie w literaturze starożytnej i polskiej", "Walka o demokrację w literaturze..." itp). Przy pisaniu nie tylko mozna, ale wręcz należy korzystać z notatek z lektury oraz podręczników i wydawnictw encyklopedeczny, a także tekstów omawianych utworów!!!
Wypracownie to powinien przeczytać ktoś bardziej wtajemniczony: nauczyciel (może być polonista), korepetytor, zaprzyjaźniony student polonistyki klub filologii klasycznej itp. Jeśli będzie miał uwagi, należy przepisać pracę wprowadzając sugerowane poprawki i zachować.
Następnie opracować w ten sam sposób kolejny temat. zaczą od najpopularniejszych, a skończyc na spotykanych rzadziej.
Przed egzaminem - przeczytać jeszcze raz uważnie poprawione wypracowania (ale nie uczyć się ich na pamięć - to nie mają być "gotowce"!!! tylko takie własne kompendium wiedzy)
Należy też pamiętać o prześledzeniu losów niektórych gatunków literackich rodem z antyku (epopeja, elegia, sielanka, tragedia, komedia, satyra).
A najwiecej uwagi poświęcić na tłumaczenie tekstów z tej części mozna zarobić aż 70 punktów!

Życzę powodzenia!
T. Wikarjak

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Powered by MyScript