malarstwo ścienne Historia

Tematy

biblia

I jeszcze coś, o czym warto pamiętać.

W czasach przywołanego tu Mistrza Leonarda malarstwo , czy to sztalugowe, czy ścienne, było uważane za rzemiosło. A malarz był takim samym rzemieślnikiem, jak płatnerz, kowal czy szewc kilka uliczek dalej. I tak samo jak oni był oceniany - za biegłość w swoim rzemiośle. Jeden był bardziej, inny mniej biegły. Czasem jednostka genialna wyrastała ponad przeciętność - i dlatego o jednych świat zapomniał, a dzieła innych wiszą w muzeach.
Ale zasada była ta sama: malarz tworzył przedmioty utylitarne - dla ozdoby, podniesienia prestiżu zamawiającego, dla celów kultu religijnego itd. - nie dlatego, że mu "w duszy grało". Było zapotrzebowanie na odwzorowanie rzeczywistości, na dekorację, na upamiętnienie wizerunku - tak jak było zapotrzebowanie na buty czy tarcze. Mistrz dostawał zlecenie i wykonywał pracę. Przy udziale pracowników, którzy wykonywali część tej pracy, jak w każdym innym warsztacie. Starając się wykonać tę pracę na miarę własnych zdolności i oczekiwanego wynagrodzenia.
Pojęcie "sztuki wysokiej" to domena czasów najnowszych.

A w historii sztuki funkcjonuje pojęcie "sztuki dekoracyjnej", "sztuki zdobniczej". Również można zajrzeć do podręczników. Będą tam meble, biżuteria, tkaniny użytkowe, ubiór. Pewnie znajdziemy tam również przedmioty zdobione techniką decoupage.



Niby wszyscy wiedza o co chodzi z tematem zadania, ale... :)

"Pejzaż (francuski. paysage) - malarstwo krajobrazowe, czyli malarstwo przedstawiające krajobraz, widok natury lub otoczenia miejskiego.

W zależności od przedstawionej rzeczywistości wyróżnia się pejzaż topograficzny – odzwierciedlający konkretny motyw i pejzaż fantastyczny – będący wytworem wyobraźni. Dzieli się też pejzaże w zależności od obrazowanego motywu:

* weduta – pejzaż przedstawiający scenę miejską
* marina – krajobraz marynistyczny, morski
* pejzaż ze sztafażem – w pejzażu pojawia się postać ludzka lub zwierzęca

Historia pejzażu

Od starożytności do końca XVI wieku pejzaż występował jako tło dla przedstawianych zdarzeń mitologicznych, historycznych czy religijnych. Pojawił się również jako temat samodzielny np. w malarstwie ściennym hellenizmu (malarstwo pompejańskie), gdzie tworzył element dekoracyjny.

Wraz ze wzrostem zainteresowania światem przyrody w okresie renesansu, wzrosła też rola pejzażu, co doprowadziło do usamodzielnienia się pejzażu jako nowego gatunku malarskiego (pejzaż samodzielny). Pierwsze dzieła tego typu powstały w malarstwie niderlandzkim w 2. poł. XVI wieku.

Rozkwit pejzażu nastąpił w XVII wieku, wyodrębniły się jego odmiany, wypracowano kategorie teoretyczne. W Holandii rozwijał się głównie pejzaż topograficzny (Jan van Goyen, Meindert Hobbema, Jacob van Ruisdael) oraz fantastyczny (Joachim Patinir). We Włoszech i Francji dominował pejzaż komponowany, w ramach którego wyróżniano pejzaż heroiczny (Nicolas Poussin) i pejzaż pastoralny (Claude Lorrain).

W XVIII wieku w Wenecji rozwija się malastwo wedut (Giovanni Antonio Canal, Francesco Guardi, Bernardo Bellotto), w Anglii tworzą tacy artyści jak William Turner i John Constable, w Niemczech – Caspar David Friedrich.

W XIX wieku powstała tzw. Szkoła z Barbizon, która skupiała wokół siebie artystów malujących głównie realistyczne pejzaże wiejskie (Theodor Rousseau). Również w impresjonizmie i postimpresjonizmie głównym tematem pozostał pejzaż - ujmowanym jednak w zupełnie nowy sposób (Camille Pissarro).

W sztuce XX wieku pejzaż stał się popularnym tematem podejmowanym przez artystów różnych kierunków (fowistów, kubistów, ekspresjonistów, surrealistów).

Pejzaż w Polsce

W Polsce malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w połowie XIX wieku. Jako najwybitniejszych pejzażystów należy wymienić: Józefa Chełmońskiego, Władysława Podkowińskiego, Leona Wyczółkowskiego, braci Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich, Jana Stanisławskiego."

Wikipedia



Sztuka starożytna
---------------------
1. M. Bemhard - Sztuka starożytnej Grecji
2. Parnicki-Pudełko - Architektura starożytnej Grecji
3. A.Sadurska-W cieniu Panteonu
4. A. Sadurska - Archeologia starożytnego Rzymu

Sztuka średniowieczna powszechna
-----------------------------------------
1. J. Białostocki— Sztuka cenniejsza niż złoto
2. A. Bochnak - Historia sztuki średniowiecznej
3. N. Pevsner - Historia architektury europejskiej
4. Sauerlander - Rzeźba średniowieczna
5. Meyer - Historia sztuki europejskiej
6. M. Rzepińska - Siedem wieków malarstwa europejskiego
7. Kłosińska - Sztuka bizantyjska

Sztuka średniowieczna polska
----------------------------------
1. T. Mroczko - Polska sztuka przedromańska i romańska
2. Z. Świechowski - Sztuka romańska w Polsce
3. J. Kębłowski - Polska sztuka gotycka
4. A. Kamzowa - Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce
5. Gadomski - Gotyckie malarstwo tablicowe w Małopolsce
6. M. Walicki - Malarstwo polskie. Gotyk, renesans, wczesny manieryzm.

Sztuka nowożytna europejska
-----------------------------------
1. A. Bochnak - Historia sztuki nowożytnej
2. N. Pevsner - Historia architektury europejskiej
3. M. Rzepińska - Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego
4. M. Rzepińska - Siedem wieków malarstwa europejskiego
5. Ulatowski - Historia architektury renesansu włoskiego
6. Sherman - Manieryzm
7. R. Genoville - Sztuka flamandzka i belgijska
8. Tomkiewicz - Piękno wielorakie. Sztuka baroku.
9. Tomkieiwcz — Rokoko
10. Frejcz - Praga, legenda i rzeczywistość.

Sztuka nowożytna polska
-----------------------------
1. red. Dobrowolski - Historia sztuki polskiej, t. 2
2. Kozakiewiczowie - Renesans w Polsce
3. Miłobędzki - Zarys dziejów architektury w Polsce
4. Tomkiewicz - Piękno wielorakie- Sztuka baroku.
5. M. Karpowicz - Sztuka polska w XVII w.
6. M. Karpowicz - Sztuka polska w XVIII w.
7. M. Karpowicz - Barok w Polsce
8. G. Ciołek - Ogrody polskie
9. B. Guerquin - Zamki w Polsce
10. L. Kalinowski - Architektura barokowa na Śląsku
11. M. Walicki, Tomkiewicz - Malarstwo polskie, malarstwo barokowe.
12. M. Walicki - Malarstwo polskie
13. Zachwatowicz - Architektura polska do poł. XIX w.

Sztuka nowoczesna powszechna
-------------------------------------
1. M. Rzepińska - Siedem wieków malarstwa europejskiego
2. M. Rzepińska - Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego
3. Klasycyzm
4. N. Pevsner - Historia architektury europejskiej
5. N. Pevsner - Pionierzy współczesności
6. Kępiński - Impresjonizm
7. W. Juszczak - Postimpresjoniści
8. M. Poprzęcka - Akademizm
9. Jaworska - W kręgu Gaugina
10. K. Janicka - Surrealizm
11. Hofstaettter - Symbolizm
12. Porębski - Kubizm

Sztuka nowoczesna polska
-------------------------------
1. Lorentz, A.Rottermund — Klasycyzm w Polsce
2. T. S. Jaroszewski - Od klasycyzmu do nowoczesności
3. T- S. Jaroszewski - Architektura doby Oświecenia
4. Dobrowolski - Historia sztuki polskiej, t. 3
5. W. Juszczak - Malarstwo polskie. Modernizm
6. Kępiński - Impresjonizm polski
7. Wallis - Secesja

Opracowania ogólne
-----------------------
1. W. Tatarkiewicz - Dzieje sześciu pojęć
2. Z. Mączeński - Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym
3. Słownik terminologiczny sztuk pięknych
4. J. Kębłowski - Dzieje sztuki polskiej
5. W. Krassowski - Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach polskich, t. 1-4
6. T. Chrzanowski - Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów
7. J. Z. Łoziński - Pomniki sztuki polskiej
8. M. i K. Piechotkowie - Bramy niebios - Bóżnice drewniane na ziemiach dawnej
Rzeczypospolitej.
9. R. Brykowski - Drewniana architektura cerkiewna

Miłego czytania

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Powered by MyScript