Malarstwo Memling

Tematy

biblia

" />
">A moze znacie jakies obrazy bardziej charakterystyczne dla tej epoki?

Witaj

Na tak postawione pytanie nie czuję się na siłach rzeczowo odpowiedzieć. Ale mogę polecić Ci mistrzów późnego średniowiecza, których twórczość nie jest dla mnie obojętna: grafik Albrecht DĂźrer (oficjalnie niekiedy zaliczany już do renesansu ale na wskroś przesiąknięty duchem średniowiecza), malarz Hieronim Bosch (Hieronymus Bosch) i może jeszcze Hans Memling z jego Sądem Ostatecznym (Gdańsk).

Zwłaszcza nazwisko Hieronima Boscha (w świecie znany jako Hieronymus Bosch) warto wrzucić do wyszukiwarki. Powinien zrobić to nawet ten, kto nie interesuje się malarstwem, nie chce go znać, nie interesuje go sztuka oraz czas miniony. Po prostu dobrze się dowiedzieć, że wszystko już było, nawet to co zdarzy się w malarstwie za 500 lat

Aaa... i jeszcze wszystkie te wizje tańców śmierci (dance macabre), np. Hansa Holbeina.

Taniec śmierci Hansa Holbeina wygląda tak:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Holbein-death.png




Test



Witam

ZAAczelem robic konspekt ale niewiem co wzucic do literatury przedmiotu?
Myslalem nad (‟Encyklopedia Popularna PWN”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985, ISBN: 83-01-01750-3, s. 94 (hasło ‟Jezus”).)




Kod: Zaznacz całyTemat:Wizerunek Jezusa w literaturze i malarstwie.Zaprezentuj obraz tej postaci na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich.

I Literatura podmiotu:
Biblia - bibliografia jezusa
ZygmuntKrasiński Nie boska komedia

Dobraczyński Jan [Cień Ojca] Jozsef az acs. Bibliai regeny, Budapest: Ecclesia 1994
Michał Walicki, Hans Memling, Sąd ostateczny, niedokończony rękopis opracował i uzupełnił Jan Białostocki, Wydawnictwa artystyczne i filmowe, Warszawa 1981.

II Literatura przedmiotu




Witam

ZAAczelem robic konspekt ale niewiem co wzucic do literatury przedmiotu?
Myslalem nad (‟Encyklopedia Popularna PWN”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985, ISBN: 83-01-01750-3, s. 94 (hasło ‟Jezus”).)




Kod: Zaznacz całyTemat:Wizerunek Jezusa w literaturze i malarstwie.Zaprezentuj obraz tej postaci na przykładzie wybranych utworów literackich i dzieł malarskich.

I Literatura podmiotu:
Biblia - bibliografia jezusa
ZygmuntKrasiński Nie boska komedia

Dobraczyński Jan [Cień Ojca] Jozsef az acs. Bibliai regeny, Budapest: Ecclesia 1994
Michał Walicki, Hans Memling, Sąd ostateczny, niedokończony rękopis opracował i uzupełnił Jan Białostocki, Wydawnictwa artystyczne i filmowe, Warszawa 1981.

Wilczycka D., Biblia. Nowy Testament, Biblios, Lublin 2003,   
Tatara Marian. Nie-boska komedia Zygmunta Krasińskiego [w:] Literatura polska w szkole średniej, praca zbiorowa pod red. Grzeszczuka S., Warszawa: WSiP, 1990.         

II Literatura przedmiotu



" />Tak jak chcecie moge wam napisac jak powinno to wyglądać, przynajmniej u mnie nazywało się to planem prezentacji.


Plan prezentacji

I LIteratura podmiotu: Jan Kasprowicz Dies irae

II Literatura przedmiotu: M. Rode Mała encyklopedia teologiczna, Stanisław Bogdanowicz Sąd ostateczny Hansa Memlinga, Michał Walicki Hans Memling: Sąd ostateczny, Robin Richmond Michał Anioł i freski Kaplicy Sykstyńskiej

III Ramowy plan wypowiedzi:
1. Wstęp
a) istnienie motywu w naszje świadomości
b) związek motywu e światopoglądem
2. Źródło motywu - Biblia
3. Trzy reprezentatywne przykłady z literatury i malarstwa
a) Sąd Ostateczny Hansa Memlinga
- obraz najbardziej wierny wobec wersji biblijnej
- dualizm, teocentryzm
b) Sąd Ostateczny Michała Anioła
- Chrystus między ludźmi
- koncentryzm, antropocentryzm
c) Dies Irae Jana Kasprowicza
- bunt wobec Boga
-wznoszenie, opadanie
4. Wnioski:
a) Sąd Ostateczny- nieustanna inspiracja dla twórców.
b) ścisły związek poszczególnych ujęć motywu ze światopoglądem epoki.

IV Materiały dodatkowe:
* 2 obrazy
* 3 plansze


Tak wyglądął mój lan prezentacji, myśle, że wy musicie coś pdobnego oddać. Byc może to moje się wam przyda.



" />a no tak, "wojna" miało być

to ja ciągnę malarstwo:

Na jakiej płycie jakiego bandu znalazł się fragment pewnego obrazu Memlinga?



" />Tu masz coś o Hirku i o jego obrazach (ogólną analizę twórczości)
Bosch Hieronymus, właściwie Jerome van Aeken (Aken), zwany też Jeroen Anthoniszoon (ok. 1450-1516), niderlandzki malarz religijny schyłku średniowiecza. Jeden z najbardziej oryginalnych malarzy europejskich wszechczasów, zarówno jeśli chodzi o zawartość myśli, jak i styl. Ceniony za oszałamiającą wyobraźnię i znajomość charakteru człowieka. Niewiele wiadomo o jego życiu. Pochodził z rodziny malarzy. Żył i tworzył w s?Hertogenbosch w Brabancji (ob. Holandia). Pozostawił ok. 40 obrazów, z których żaden nie jest datowany, a tylko 7 podpisanych. Jego twórczość dzieli się na 3 okresy.

W okresie młodzieńczym (ok. 1475-1485) tworzył obrazy o mniej skomplikowanej symbolice i uproszczonym rysunku, przedstawiające alegorycznie potraktowane sceny z codziennego życia (Leczenie głupoty, Siedem grzechów głównych, Szarlatan). Malował też obrazy religijne (Hołd Trzech Króli, Wesele w Kanie). W okresie dojrzałym (ok. 1485-1505) malował obrazy przedstawiające apokaliptyczne i halucynacyjne sceny zaludnione setkami drobnych potworkowatych postaci, łączących cechy owadów, zwierząt i ludzi. Powstały wtedy najbardziej znane obrazy Boscha, tj. seria tryptyków o fantastycznej tematyce i zawikłanej symbolice: Wóz z sianem (ok. 1500-1502), Ogród rozkoszy ziemskich, Kuszenie św. Antoniego i Sąd Ostateczny (zamówiony 1504), a także: Łódź głupców (znany też jako Statek szaleńców), Św. Jan na Patmos i Św. Krzysztof. W okresie późnym (1505-1516) powstały: Syn marnotrawny, Chrystus przed Piłatem i Niesienie krzyża. Dzieła z ostatniego okresu cechuje ograniczona liczba postaci i nastrój lirycznej medytacji.

Obrazy Boscha są jakby moralizatorsko-dydaktycznymi kazaniami i mają często satyryczny wydźwięk. Wyrażają jednocześnie lęk przed diabłem i potępieniem. Ich myślowe przesłanie wyrasta z chrześcijańskiej symboliki i średniowiecznych bestiariuszy, pism alchemicznych i okultystycznych, sztuki ludowej i średniowiecznej literatury religijnej (np. Złotej legendy Jakuba z Voraginy, pism flamandzkiego mistyka J. de Ruysbroecka czy Młota na czarownice H. Kramera i J. Sprangera), humanistycznej myśli Erazma z Rotterdamu i in. Typowe dla jego malarstwa są postaci grzesznych, zbłąkanych ludzi opętanych przez szatana i zło tkwiące w nich samych, oraz otoczonego przez demony samotnego, sprawiedliwego eremity, który jest wzorem postawy moralnej. Styl Boscha - jakkolwiek indywidualny - świadczy, że znał malarstwo północnej Europy (np. D. Boutsa, A. DĂźrera, J. van Eycka czy H. Memlinga). Był wybitnym kolorystą. Zapoczątkował malarstwo rodzajowe w Niderlandach. Oddziałał na rozwój pejzażu. Stworzył własną ikonografię. Wymyka się wszelkim określeniom stylistycznym i typologicznym. Trudność odczytania treści jego obrazów sprawiła, że wiązano niegdyś Boscha z tajnymi heretyckimi sektami czy okultyzmem. Posądzano go też o malowanie pod wpływem narkotyków. Mimo licznych, sprzecznych interpretacji w jego malarstwie nadal jest wiele tajemnic. Ceniony przez współczesnych (obrazy Boscha zbierał m.in. król hiszpański Filip II), potem niezrozumiały i krytykowany jako zacofany i prymitywny dziwak, w XX w. uznany za geniusza. W XVI w. miał wielu naśladowców, ale jego twórczym kontynuatorem był tylko P. Bruegel starszy. Nawiązywali doń surrealiści.
w analizie dowolnego obrazu należy napisać jaki nurt w sztuce reprezentuje i prosiłoby się o jego krótką pobieżną charakterystykę, opisać co się znajduje na tym obrazie, opisać kolorystykę i nastrój jaki panuje w odniesieniu do całej twórczości autora, zaklasyfikować obraz do któregoś z etapów twórczości jeśli jakieś były i już masz analizę
jak chcesz to zrobić "mniej samodzielnie" najlepiej wybierz sobie jakiś obraz i poszukaj w sieci coś na jego temat, a co drugi opis będzie stanowił jego analizę więc będziesz miała jakiś punkt odniesienia.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Powered by MyScript