X
 

     Makrootoczenie banku

Tematy

biblia

Pytania tematu: „Zarządzanie innowacjami”, wtorek 7:15

1. Scharakteryzuj istotę zarządzania innowacjami?

Zarządzanie innowacjami przez organizacje jest poszukiwaniem, opartym na posiadanych zasobach, takich rodzajów innowacji, aby proces innowacji stawał się bardziej efektywny w konfrontacji z wyzwaniami, jakie stawia rynek, konkurencja, klient .

W zarządzaniu innowacjami dominują dwa ogólne poglądy:
a). innowacje są możliwe do zaplanowania i mogą być zarządzane przez organizację dla osiągnięcia przewidywanych, optymalnych rezultatów;
b). innowacje zawierają w sobie niewspółmiernie wysokie ryzyko, gdyż trudno jest przewidzieć zapotrzebowanie rynkowe, potrzeby konsumentów, reakcje potencjalnych konkurentów, a także ryzyko związane z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego.

2. Wymień i scharakteryzuj fazy w procesie zarządzania innowacjami?


Fazy procesu zarządzania innowacjami:

• pierwsza: analiza makro- i mikrootoczenia firmy, pozwalająca na zebranie informacji o potencjalnym popycie na innowacje. Informacjami tymi są zidentyfikowane potrzeby klientów, rezultaty przeprowadzonych badań marketingowych, zachowania konkurentów itp. Wszystkie te czynniki stanowią zbiór informacji, na który organizacja musi odpowiedzieć.

• druga: wybór projektów realizacji - na podstawie zebranych w fazie pierwszej informacji trzeba wybrać te projekty innowacji, do realizacji, których firma będzie posiadała odpowiednie zasoby. Nawet organizacja z największymi zasobami nie może robić wszystkiego, więc istotą sprawy jest wybranie tych możliwości, które dają największe szanse zbudowania przewagi konkurencyjnej;
• trzecia: działalność badawczo-rozwojowa - po wybraniu określonej opcji organizacja musi zapewnić właściwe zasoby do jej realizacji. Może tego dokonać albo poprzez działalność badawczo-rozwojową, albo poprzez transfer technologii. Może to być proste zadania polegające na zakupie potrzebnych zasobów, albo wykorzystaniu wyników już przeprowadzonych badań, ale może tez wymagać złożonego procesu badawczo-rozwojowego.
• czwarta - piąta: wdrożenie innowacji - wreszcie organizacje muszą wdrożyć innowację – przeprowadzając ją od pomysłu poprzez poszczególne fazy aż do wdrożenia – w formie nowego produktu czy usługi na rynek zewnętrzny lub w formie nowego procesu, czy metody wewnątrz organizacji.


3. Wymień i opisz czynniki warunkujące procesy innowacyjne?


Klasyfikacja czynników warunkujących procesy innowacyjne

Nazwa czynnika - Znaczenie czynnika

Zasób wiedzy naukowej i technicznej, potencjał badawczo-rozwojowy - Określa podstawy działalności innowacyjnej, stanowi ważne źródło innowacji

Strategia rozwoju nauki i techniki, polityka innowacyjna - Wytycza kierunki tego rozwoju, decyduje o wysokości nakładów na B+R, systemie kształcenia

Studium rozwoju społeczno ekonomicznego kraju, struktura gospodarki - Warunkuje ogólny kształt mechanizmu innowacyjnego i stopień uzależnienia danej gospodarki od importu myśli technicznej

System funkcjonowania gospodarki - Decyduje o konkretnym obliczu mechanizmu innowacyjnego, o jego efektywności

Czynniki socjopsychologiczne i kulturowe - Zawierają ważne motywy działalności innowacyjnej (ambicjonalne, prestiżowe)


4. Jakie podmioty uczestniczą w zarządzaniu innowacjami?

W zarządzaniu innowacjami uczestniczą następujące podmioty :

- Instytucje sfery badania i rozwoju (B+R). Są to instytucje głównie publiczne, zajmujące się tworzeniem nowej wiedzy technicznej i technologicznej w postaci odkryć, wynalazków, nowych rozwiązań itp., do których należą: wyższe uczelnie, instytuty naukowe i badawcze, centra badawcze.

- Przedsiębiorstwa i organizacje sfery przemysłu i usług. Zajmują się one działalnością technologiczno-przemysłową, wdrożeniami i komercjalizacją nowych rozwiązań. Sfera ta obejmuje także jednostki B+R przedsiębiorstwa, stanowiące krajach wysoko rozwiniętych coraz poważniejszą część krajowego potencjału badawczego.

- Instytucje i organizacje zajmujące się prowadzeniem polityki innowacyjnej i wpływem na przebieg procesów innowacyjnych. Należą do nich: instytucje rządowe i regionalne, banki oraz instytucje i organizacje pozarządowe, takie jak ośrodki wspomagania przedsiębiorczości i innowacji, centra technologiczne, ośrodki doradztwa i szkoleń, informacji itp.


5. Czym charakteryzuje się współczesne zarządzanie innowacjami?

Współczesne zarządzanie innowacjami charakteryzuje się :

- orientacją rynkowa uwzględniającą oczekiwania klienta oraz konkurencję;

- rozwiniętymi relacjami występującymi pomiędzy nauka, innowacjami a gospodarka;

- wysoką innowacyjnością organizacji zarówno przedsiębiorstwa, regionu jak i państwa. Jest to system dynamiczny uwzględniający w swoim działaniu elastyczność, adaptacyjność, efektywność i szybkość. Przedsiębiorstwo, tak jak i region i państwo powinno być wrażliwe na innowacje i skłonne do wprowadzenia zmian traktowane jako szanse;

- ujmowaniem procesu innowacji jako złożonego mechanizmu społecznego, ekonomicznego i technologicznego, którego rezultatem są określone rodzaje innowacji:

- rozwiniętymi powiązaniami układu podmiotowego (przedsiębiorstwo, region, państwo, nauka) z układem przedmiotowym (otoczenie, informacje, decyzje, procesy, strategie);

- kreowanie modelu sieci uwzględniającej trzy wzajemnie powiązane elementy: podmioty, działania i zasoby. Ich wzajemne relacje wspomagane technologią informatyczną powinny stymulować rozwój innowacji;

- tworzeniem systemu innowacji dla potrzeb organizacji dla wszystkich faz procesu innowacji oraz organizacji realizujących i wdrażających innowację;

- kreowaniem w organizacji czynników stymulujących rozwój innowacji, takich jak informacja i wiedza. Przejawem ich rozwoju jest powstanie nowych pomysłów oraz efektywności przetwarzania ich w innowacje produktowe, procesowe, usługowe.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wpserwis.htw.pl
  • Powered by MyScript

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.